HTM, kantoor, Den Haag

HTM in 2015 weer in de zwarte cijfers

Vervoerder HTM heeft 2015 afgesloten met een positief financieel resultaat van 6,1 miljoen euro, nadat de vervoerder 2014 nog afsloot met een negatief resultaat van 5,9 miljoen euro. Tevens heeft de vervoerder een lichte stijging van het aantal dagelijkse tramreizigers behaald. Dit blijkt uit het jaarverslag dat HTM vrijdag naar buiten bracht.

HTM werd in 2015 nog geconfronteerd met een flink lagere bijdrage van de opdrachtgever van ruim 3 miljoen euro, maar heeft alsnog een positief resultaat gehaald. Dit heeft de vervoerder weten te bereiken door de lagere bijdrage op te vangen door de kosten te reduceren. Ook de komende jaren wil de vervoerder in blijven zetten op kostenbeheersing.

Stijging aantal reizigers

Vanwege het wegvallen van de concessie Taxibus Den Haag zijn de opbrengsten uit het reizigersvervoer voor HTM gedaald, maar in de vervoersconcessie zijn de opbrengsten gestegen. Dit kan volgens HTM verklaard worden door de autonome bevolkingsgroei, de toename van het gebruik door studenten en de aantrekkende economie. Bovendien laten vooral de lijnen 11 en 12 laten in 2015 een verbetering zien nadat de reizigersaantallen hier gedaald waren door verkeershinder in 2014 door werkzaamheden in Den Haag.

“Alle collega’s bij HTM werkten in 2015 hard aan verbeteringen en dat is te zien aan de blijvende stijging in de klanttevredenheid”, aldus directeur Jaap Bierman over de resultaten in het jaarverslag. “We zien een mooie groei van het aantal tramreizigers en hopen dat steeds meer mensen het openbaar vervoer ontdekken als goed alternatief voor filerijden in en rond Den Haag. De zorgvuldige introductie van onze nieuwe stadstram gaat daar zeker bij helpen.”

Railvervoer

Het aantal reizigers in de tram steeg naar 257.000 per dag in 2015 in vergelijking met 254.000 reizigers in 2014. Verder steeg de gemiddelde punctualiteit van de  RandstadRail aanzienlijk van 75 procent naar 90 procent en de punctualiteit van de stadstrams lag in 2015 op 95,5 procent. De kostendekkingsgraad van de railexploitatie is gestegen van 41 procent in 2014 naar 46 procent in 2015.

HTM gaat de tot 2020 nog meer inzetten op het aantrekken van meer reizigers en hogere klanttevredenheid. Om dit mogelijk te maken wil HTM eerst de basis van haar dienstverlening op orde brengen en daarna haar positie als dé vervoerder van de regio versterken. De vervoerder benadrukt daarbij selectief te zijn in activiteiten die daar niet aan bijdragen.

Onderwerpen: , , , , ,

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

1 reactie op “HTM in 2015 weer in de zwarte cijfers”

Pieter van Mourik|26.05.16|10:33

De HTM past bij Den Haag als een handschoen. Er zitten enkele onduidelijkheden in het 2015-jaarverslag van HTM. Ik noem er uit oogpunt van de burger er twee:
1. Dagelijks 257.000 instappende reizigers, waarvan of plus 50.000 reizigers voor de bus?
2.Veel belangrijker voor het maatschappelijk belang is de vervoersprestatie in reizigerskilometers, zowel voor rail als bus. Hoe zit het daarmee?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.