GVB blijft ondanks protest bij besluit om tramlijn te schrappen

Gepubliceerd op 27-02-2017 om 11:36

De Amsterdamse vervoerder GVB blijft vasthouden aan de plannen om tram 14 vanaf juli 2018 niet langer van West naar Oost te laten rijden. GVB-directrice Alexandra van Huffelen bezocht vorige week een bijeenkomst in de wijk Nieuw-West, waarop de inwoners hun zorgen uitten over dit voornemen van de stadsvervoerder. Van Huffelen maakte tijdens deze avond snel duidelijk dat ze niet kon toezeggen dat de tram zo zou blijven rijden als nu het geval is.

Al meteen nadat de nieuwe vervoerplannen van GVB werden bekendgemaakt, kwam hierop kritiek. Zowel van reizigersorganisaties als van reizigers zelf. De inwoners van Amsterdam West willen dat tram 14 blijft, omdat het de enige rechtstreekse tram is van West naar Oost via het centrum. In de nieuwe plannen rijdt de tram alleen nog door Amsterdam Oost en via de Dam naar Centraal. Reizigers moeten overstappen om dezelfde route af te leggen.

Noord/Zuidlijn

Van Huffelen bezocht de bijeenkomst vorige week om de plannen van GVB te verklaren tegen de bewoners. De directrice zei tegen AT5 dat het in de nieuwe OV-plannen maar enkele minuten langer duurt om de binnenstad te bereiken, zelfs met de overstap daarbij. Kritiek dat de tram verdwijnt omdat er zoveel mogelijk mensen gebruik moeten gaan maken van de Noord/Zuidlijn, noemde Van Huffelen ‘ridicuul’.

Dit was wel commentaar dat de inwoners naar voren brachten tijdens de bijeenkomst en ook vorig jaar klonk deze beschuldiging. Maar volgens de topvrouw bij de GVB is tram 14 in vergelijking met andere lijnen een van de minst drukke lijnen. “Je hebt mensen en materieel nodig en dat kost ongelofelijk veel geld. Dat zou dus betekenen dat de stadsregio tientallen miljoenen extra moet investeren in het OV”, aldus Van Huffelen.

Extra geld

Stadsdeelvoorzitter Achmed Baâdoud is van plan om bij het stadsbestuur extra geld te vragen, waarmee de lijn toch behouden kan worden. Hij vindt het behoud van de verbinding belangrijk, omdat hij zegt te vrezen dat de bewoners en Nieuw-West en West zullen worden afgesneden van de stad.

Overigens heeft de Stadsregio Amsterdam in december 2016 de plannen van de Amsterdamse vervoerders al goedgekeurd. Het is de bedoeling dat het Amsterdamse metronetwerk in 2018 de ruggengraat van het Amsterdamse OV is. Het is de bedoeling dat in juli 2018 de Noord/Zuidlijn kan rijden. Daarvoor worden flink wat routes van bussen en trams aangepast.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

3 reacties op “GVB blijft ondanks protest bij besluit om tramlijn te schrappen”

Roel Jonker|28.02.17|16:26

alles doen om de nz lijn rendabel te maken………

G Winkel|01.03.17|12:02

GVB: Wie van oost naar west wil reizen kan prima de Noord-zuidlijn gebruiken.
ofwel: oost west, mij best.

kees boer|08.03.17|17:11

Wat een onzin,dit is toch een dwarslopende tramlijn ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.