RandstadRail, lijn 3, Den Haag

MRDH pleit voor 250 miljoen extra voor mobiliteit Randstad

Het nieuwe kabinet moet het jaarlijkse budget voor mobiliteit verhogen om het te laten meegroeien met de reizigersgroei. Er is ongeveer zo’n 250 miljoen euro extra nodig voor de mobiliteit in de regio’s Rotterdam en Den Haag en in Amsterdam. Die oproep heeft de Metropoolregio Rotterdam Den Haag deze week gedaan. “Als het Rijk niet verder investeert, dan loopt het verkeer in de hele regio vast. Dat is dus slecht voor de bereikbaarheid, de groei en leefbaarheid van de stad en de versterking van de economie”, waarschuwt Marc Rosier, portefeuillehouder Middelen van de Vervoersautoriteit MRDH.

Die uitbreiding van het budget is nodig voor de extra investeringen die gedaan moeten worden in de Randstad, meent de MRDH. Onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en concessieverleners Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag wees onlangs uit dat er een tekort aan budget dreigt door de rijksbezuinigingen uit het verleden en de oplopende kosten voor beheer, onderhoud en vervanging van het tram- en metronetwerk.

Verdeling budget

Het aantal reizigers in de metropoolregio’s groeit jaarlijks met zeker 2 procent en er moet dus extra geïnvesteerd worden in mobiliteit. Dit kan onder andere door aan de slag te gaan met nieuwe projecten, zoals innovatieve OV-projecten, fietspaden, wegen en duurzame mobiliteit. Maar daar is nauwelijks geld voor beschikbaar, omdat het overgrote deel van het BDU-budget momenteel al gebruikt wordt. Met name tram- en metronetwerken slokken een fors aandeel van het beschikbare geld op.

Momenteel gebruiken de regio’s in de Randstad ongeveer tweederde van het beschikbare budget voor mobiliteit voor beheer, onderhoud en vervanging van het tram- en metronetwerk. Wanneer hier ook nog de kosten bijkomen om al het openbaar vervoer te laten rijden, blijft er volgens de MRDH slechts 13 procent over voor investeringen in bereikbaarheid en de MRDH vreest dat dit niet voldoende is.

Daling geld

Er zijn verschillende reden voor de daling van het beschikbare budget in vergelijking met tien jaar geleden. Zo is er flink geïnvesteerd in nieuwe, efficiënte OV-lijnen zoals de Hoekse Lijn, waardoor het onderhoud en beheer van railsystemen meer geld is gaan vereisen. Ten tweede is het totale mobiliteitsbudget is in het afgelopen decennium fors afgenomen, namelijk met 100 miljoen euro sinds 2005.

Maar in diezelfde periode hebben de OV-bedrijven ook een kostendaling van circa 35 procent gerealiseerd. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag denkt dat een groei van het budget daarom gefundeerd is.”Er is geen financiële ruimte in het mobiliteitsbudget om investeringen te doen. Daarmee komen de leefbaarheid en de economische kansen voor de inwoners van de Metropoolregio’s onder grote druk te staan.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.