Personeel en reizigers denken mee over inrichting trams Amstelveenlijn

Rijdend personeel en reizigers mogen de komende tijd hun mening geven over het design van de nieuwe trams die GVB vanaf 2019 gaat exploiteren op de Amstelveenlijn. Een ‘mock-up’ van hout is voorlopig te bezichtigen op de tramremise van GVB aan de Lekstraat. Er worden door GVB 20 sessies georganiseerd voor het rijdend personeel, zodat zij kunnen meestemmen over hun nieuwe werkplek.

De houten mock-up werd dinsdag gepresenteerd in de tramremise van GVB aan de Lekstraat. Reizigers en medewerkers van de Amsterdamse stadsvervoerder werden meteen verzocht om een voorkeur uit te spreken over de stoelen, de hoogte van de stangen en de zichtbaarheid van de prioriteitsplekken en de informatieschermen.

Aanpassingen

Omdat de mock-up een model van de tram van ware grootte is, kunnen toekomstige trambestuurders de bestuurderscabine meteen uittesten. “We laten in ieder geval een ergonomisch rapport opstellen, want we hebben trambestuurders van 1.50 en 2.10 meter”, vertelt Maarten Louwerse, Programmamanager 15G bij GVB. Om die reden is de voetplaat ook in hoogte verstelbaar.

Bestuurders mogen zich verder onder andere uitspreken over de zichtlijnen vanuit de cabine en de bereikbaarheid en het gemak van alle knoppen op het bedieningspaneel. De nieuwe CAF-trams zijn bovendien uitgerust met camera’s voor de zijkanten, zodat de bestuurders op het paneel zien wat er aan de zijkant van de tram gebeurt. Louwerse: “Nu hebben onze trams nog spiegels, maar helaas worden die er toch nog wel eens afgereden in de krappe straten.”

CAF

GVB besloot in september vorig jaar om het contract voor de levering van de nieuwe trams te gunnen aan de Spaanse fabrikant CAF. Het gaat in eerste instantie om 63 trams, waarvan de eerste halverwege 2019 ingezet zullen worden. De verwachting is dat eind 2021 alle trams zullen zijn geleverd. Een paar voertuigen zullen overigens gewoon in de binnenstad van Amsterdam gaan rijden, maar het is nog niet duidelijk hoeveel.

Deze trams rijden in twee richtingen en zijn daarom uitgerust met deuren aan beide kanten. De voertuigen hebben 50 zitplaatsen en 125 staanplaatsen. Reizigers mogen nog meestemmen over het ontwerp van de stoelen. Ze kunnen kiezen voor stoeltjes van plastic of stoelen van stof. In de huidige GVB-trams zijn de stoelen gestoffeerd, terwijl de vervoerder plastic stoelen heeft in de metro’s.

Bovendien is er ruimte voor twee rolstoelen, wat gevolgen heeft voor de manier waarop de stoelen zijn geplaatst. “Voor 2 rolstoelen hebben we een grotere draaicirkel nodig”, legt Louwerse uit. “Dat kost zitplaatsen, maar we merken dat er meer scootmobielen en kinderwagens komen.”

Amstelveenlijn

Over de 10 kilometer lange Amstelveenlijn moeten straks circa 10 tot 12 trams per uur gaan rijden. Daarmee wordt voorlopig voldaan aan de verwachte reizigerscapaciteit op die lijn. Wel is in het contract met CAF een optie opgenomen voor nog 60 trams.

Reizigers kunnen de tram bezoeken op 26 juli, 11, 12 of 16 augustus. Daarvoor moeten ze zich wel eerst online aanmelden via www.gvb.nl/nieuwetram.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.