GVB tram Amsterdam (bron: GVB Verbindt)

GVB installeert camera’s op trams voor hogere veiligheid

De Amsterdamse stadsvervoerder GVB heeft als proef camera’s bevestigd op zeven trams van lijn 17 om zo de verkeersveiligheid te verhogen. Dit moet ook het aantal aanrijdingen tegengaan en ervoor zorgen dat er minder schade wordt gereden aan de voertuigen van de stadsvervoerder. Het gaat om een proef met het zogenaamde Shield+ systeem Amsterdam. Hierbij worden 3 smart camera’s bevestigd op de voor- en zijkanten van de tram.

Dit wordt ook al toegepast op personenauto’s en vrachtwagens als een extra hulpmiddel om andere weggebruikers te kunnen signaleren. Het is met name een oplossing voor de dode hoek, want de intelligente software in de camera’s waarschuwt de trambestuurder wanneer iets of iemand zich in de dode hoek van de tram bevindt.

Incidenten

“Het wordt steeds drukker in de stad en dat zorgt voor meer kleinere incidenten”, legt algemeen directeur Alexandra van Huffelen uit. “Wij doen er vanuit onze kant alles aan om het tij te keren, en de veiligheid te verbeteren. Met de Shield+ gaan onze bestuurders als het ware met een extra paar ogen op pad. Ik wil wel benadrukken dat veilig verkeer een gedeelde verantwoordelijkheid is van álle weggebruikers. Laat je dus niet afleiden en blijf alert in het drukke verkeer: een tram staat nu eenmaal niet in een split second stil na het remmen.”

De proef verloopt in drie fases. In de eerste fase krijgt de bestuurder door middel van een geel lichtsignaal een waarschuwing op het dashboard en frame in de bestuurderscabine. In de daaropvolgende fase verschijnt een rood licht – direct stoppen – en komt er ook een piepsignaal bij.

In de derde fase kan het systeem de tram zelfstandig laten remmen als de bestuurder niet reageert op het signaal. Maar GVB denkt die toepassing nooit te gaan inzetten. De stadsvervoerder verwacht dat het daarvoor te druk is in de stad en bovendien moeten er in dat geval wezenlijke aanpassingen aan de voertuigen worden uitgevoerd. De proef met het Shield+ systeem duurt tot januari 2018.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

GVB installeert camera’s op trams voor hogere veiligheid | OVPro.nl
GVB tram Amsterdam (bron: GVB Verbindt)

GVB installeert camera’s op trams voor hogere veiligheid

De Amsterdamse stadsvervoerder GVB heeft als proef camera’s bevestigd op zeven trams van lijn 17 om zo de verkeersveiligheid te verhogen. Dit moet ook het aantal aanrijdingen tegengaan en ervoor zorgen dat er minder schade wordt gereden aan de voertuigen van de stadsvervoerder. Het gaat om een proef met het zogenaamde Shield+ systeem Amsterdam. Hierbij worden 3 smart camera’s bevestigd op de voor- en zijkanten van de tram.

Dit wordt ook al toegepast op personenauto’s en vrachtwagens als een extra hulpmiddel om andere weggebruikers te kunnen signaleren. Het is met name een oplossing voor de dode hoek, want de intelligente software in de camera’s waarschuwt de trambestuurder wanneer iets of iemand zich in de dode hoek van de tram bevindt.

Incidenten

“Het wordt steeds drukker in de stad en dat zorgt voor meer kleinere incidenten”, legt algemeen directeur Alexandra van Huffelen uit. “Wij doen er vanuit onze kant alles aan om het tij te keren, en de veiligheid te verbeteren. Met de Shield+ gaan onze bestuurders als het ware met een extra paar ogen op pad. Ik wil wel benadrukken dat veilig verkeer een gedeelde verantwoordelijkheid is van álle weggebruikers. Laat je dus niet afleiden en blijf alert in het drukke verkeer: een tram staat nu eenmaal niet in een split second stil na het remmen.”

De proef verloopt in drie fases. In de eerste fase krijgt de bestuurder door middel van een geel lichtsignaal een waarschuwing op het dashboard en frame in de bestuurderscabine. In de daaropvolgende fase verschijnt een rood licht – direct stoppen – en komt er ook een piepsignaal bij.

In de derde fase kan het systeem de tram zelfstandig laten remmen als de bestuurder niet reageert op het signaal. Maar GVB denkt die toepassing nooit te gaan inzetten. De stadsvervoerder verwacht dat het daarvoor te druk is in de stad en bovendien moeten er in dat geval wezenlijke aanpassingen aan de voertuigen worden uitgevoerd. De proef met het Shield+ systeem duurt tot januari 2018.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.