HTM verlaagt snelheid trams vanwege slijtage spoor

HTM verlaagt de snelheid van de trams van lijn 1 maandag van 50 naar 40 kilometer per uur op de Scheveningseweg. De vervoerder kan de veiligheid en het comfort van passagiers niet garanderen bij die hogere snelheid. Dit komt onder andere omdat het spoor niet meer recht ligt vanwege verzakkingen van de spoorconstructie. Op termijn kan het zelfs gebeuren dat het tramverkeer moet worden stilgelegd. 

Een ander probleem is dat het wisselcomplex op de kruising van de Teldersweg met de Scheveningseweg aan vervanging toe is. De vervoerder benadrukt dat het belangrijk is dat er snel een besluit wordt genomen over de vervanging van het spoor in Den Haag. De vervoerder verwacht dat het spoor bij verdergaande slijtage aan eind van het derde kwartaal 2018 niet meer veilig is voor het vervoeren van reizigers.

Slingeren

Het spoor op de Scheveningseweg ligt niet meer recht. Dit komt door verzakkingen in de constructie die al tientallen jaren oud is en ernstig is verzwakt. Als hierover wordt gereden met 50 kilometer per uur, gaan de trams slingeren. Daarvoor is het belangrijk dat de gemeente Den Haag zo snel mogelijk een besluit neemt het vernieuwen van dit deel van tramlijn 1. De noodzaak daarvoor is hoog, benadrukt HTM. De vervoerder verwacht namelijk al over circa een jaar de eerste problemen, terwijl het minimaal een jaar zal duren voor de spoorfabrikant om het gehele traject af te ronden.

“Het vervangen van dit soort omvangrijke spoorcomplexen is namelijk niet eenvoudig en kost veel tijd. De buitenlandse spoorfabrikant van HTM heeft wereldwijd vele klanten. Hun orders worden ingepland in een strak productieschema waar HTM geen invloed op heeft. Het fabriceren, leveren en installeren van het nieuwe wisselcomplex, de kilometers spoor en aanverwante constructies vergt een tijdpad van minimaal een jaar. Daarna volgt de testfase om te controleren of alles veilig is en goed functioneert.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.