Wellicht geen stiptheidsboete voor tragere Haagse ‘herrietrams’

De Haagse wethouder Tom de Bruijn gaat bekijken of de Haagse trams langzamer kunnen rijden, zonder dat HTM hierdoor getroffen wordt door een boete voor niet gehaalde stiptheidseisen. Dit heeft de wethouder laten weten tijdens een debat met de gemeenteraad in Den Haag. Enkele Avenio-trams moeten trager rijden, om te voorkomen dat inwoners veel geluidsoverlast ervaren.

De Avenio-trams maken zoveel herrie door een fenomeen genaamd ‘vierkante wielen’. Dit houdt in dat de wielen heel onregelmatig slijten, waardoor trillingen en geluidshinder ontstaan. Na raadsvragen deed HTM zelf onderzoek en nam maatregelen. Eén daarvan betreft het langzamer rijden op bepaalde trajecten.

Punctualiteit

Maar volgens de HTM is dit geen permanente oplossing, omdat de vervoerder nu eenmaal gebonden is aan een snelheid om te kunnen voldoen aan de afgesproken punctualiteitseisen. “Zoals bekend staat HTM voortdurend onder (politieke) druk om de reiziger zo snel mogelijk naar zijn bestemming te brengen”, schrijft HTM-topman Jaap Bierman aan het college.

“Het beperken van de snelheid op bepaalde trajecten strookt niet met deze doelstelling en kan daarom geen permanente oplossing zijn voor deze problematiek.” De vervoerder loopt dan namelijk de kans om beboet te worden voor het niet behalen van de afgesproken stiptheidscijfers. De wethouder zei bereid te zijn te bekijken of HTM op bepaalde locaties toch niet langzamer kon rijden, zonder dat HTM daarbij boetes krijgt en op kosten wordt gejaagd.

Trillingsintensiteit

De Avenio-trams rijden op lijn 2, 9, 11, 15 en 17. Deze nieuwe trams zijn lager, om ze beter toegankelijk te maken voor minder valide mensen, maar ook groter, zwaarder en breder. De nieuwe omvang moet een nuttige bijdrage leveren aan de gewenste en noodzakelijke groei van het openbaar vervoer. Maar al langere tijd wordt er door inwoners geklaagd over fors toegenomen geluid. HTM schreef in de brief klachten altijd serieus te nemen en ook te blijven werken aan een goede aanpak. Door de huidige maatregelen is de trillingsintensiteit al gehalveerd.

Het helemaal voorkomen van geluid naast een tramlijn is echter niet mogelijk. “HTM heeft echter niet de illusie dat omwonenden rond de trajecten waar de Avenio rijdt na de invoering van de aanpak nooit meer klachten zullen hebben. Van het ervaren van overlast door geluiden en/of trillingen in andere omgevingen en situaties is bekend dat een aantal mensen zich altijd zal blijven storen aan elke vorm van geluid en/of trilling, ongeacht de omvang en resultaten van de mitigerende maatregelen”, aldus Bierman.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.