Tram van Utrecht naar IJsselstein

Zeker 15 miljoen extra nodig voor regionale tram Utrecht

De provincie Utrecht is opnieuw geconfronteerd met een financiële tegenvaller bij een spoortraject. Het nieuwe en geïntegreerde tramsysteem tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein wordt naar verwachting 15 tot 20 miljoen euro duurder. Dat blijkt uit een analyse van het risicoprofiel.

In 2016 keurden de Provinciale Staten de vervanging van de huidige trams en de vernieuwing van de trambaan in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein goed, omdat deze zich aan het einde van de levensduur bevinden. Een groot voordeel was verder dat de trambaan gekoppeld zou worden aan de Uithoflijn, waardoor reizigers zonder overstap gebruik kunnen maken van de tram over het hele traject.

Overschrijding budget

Op dat moment werd er 141 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het project. Maar nu blijkt dat dit hoogstwaarschijnlijk niet voldoende is. Bovendien komen hier nog mogelijke extra kosten bovenop voor de kwaliteitsimpuls van de tramhalte Nieuwegein-Centrum. In juni zal meer duidelijk worden over de gevolgen en over het definitieve ontwerp. Gedeputeerde Dennis Straat heeft in ieder geval al laten weten onaangenaam verrast te zijn en wil mogelijke beheersmaatregelen verder uitwerken om deze onverwachte meerkosten te verlagen.

De kostenstijging komt onder meer door de verandering van de markt voor opdrachten in de spoorsector sinds 2016, laat de provincie weten. “Er is veel meer vraag naar vernieuwing van het spoor en opdrachtgevers zullen met een passend aanbod moeten komen.” Het project wordt bovendien duurder door benodigd extra budget voor risico-reserveringen en voor nacht- en weekendwerk. Als laatste zijn enkele technische aanpassingen in het ontwerp van de nieuwe halteconstructies duurder. Halverwege 2018 moet de aanbesteding starten.

Halte Nieuwegein-Centrum

Er worden dus ook extra kosten gemaakt voor de ontwikkeling van de halte Nieuwegein-Centrum tot een volwaardig OV-knooppunt. Dit vereist onder meer de aanleg van een nieuw busstation en het verleggen van wegen en kruisingen van de trambaan. Dit kost meer dan het originele plan, naar schatting ongeveer 7 miljoen euro extra. De Gedeputeerde Staten zullen als dat nodig is later dit jaar een voorstel indienen voor aanvullend krediet voor dit project.

Aan het begin van dit jaar werd ook al bekend dat de aanleg Uithoflijn 1,5 jaar vertraging heeft opgelopen en zeker 84 miljoen euro duurder uitvalt dan was becijferd. In juni wil de provincie precies weten hoeveel geld er uiteindelijk nodig is voor het traject naar IJsselstein. Nu is al duidelijk dat de financiële tegenvaller in elk geval verder zal oplopen met ongeveer 7 miljoen euro. Dat budget is nodig voor extra aanpassingen aan een tramhalte in Nieuwegein.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

1 reactie op “Zeker 15 miljoen extra nodig voor regionale tram Utrecht”

Chris S|25.05.18|10:20

Weer van onze centen neemeens iemand in dienst die een goede begroting kan maken
Of ga terug naar school om te leren rekenen
Zo eelste misrekening

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.