Testrit met tram Uithoflijn door stationsgebied Utrecht

Eerste tram Uithoflijn rijdt door Utrechts stationsgebied

De eerste tram van de Uithoflijn heeft maandagnacht over het spoor in het stationsgebied van Utrecht Centraal gereden. Het succesvolle experiment is een belangrijke mijlpaal voor de ingebruikname van de nieuwe tramlijn. Wethouder Lot van Hooijdonk van Mobiliteit en gedeputeerde Mariëtte Pennarts-Pouw waren aanwezig bij de testrit.

De spoorverbinding via het stationsgebied is nodig om de komende maanden met meer trams te kunnen testen op de Uithoflijn. De trams kunnen daarnaast nu snel en gemakkelijk voor onderhoud terug naar de remise in Nieuwegein.

Rit door stationsgebied

De eerste tram werd getrokken door een speciaal voertuig dat zowel over de weg als op het spoor kan rijden. Het tramspoor in het stationsgebied heeft namelijk gedeeltelijk nog geen bovenleiding. De rit van één kilometer duurde een half uur. De tram reed stapvoets en werd begeleid door controleurs te voet. Nadat het stationsgebied was gepasseerd reed tram zelfstandig richting eindbestemming P+R De Uithof.

Dezelfde nacht werd ook tram nummer twee door het stationsgebied gereden. Volgende week vinden er nog experimenten met drie trams plaats. Deze voertuigen rijden van de remise in Nieuwegein naar tramhalte Jaarbeursplein. Vanaf de Adama van Scheltemabaan vervolgen ze hun rit naar P+R De Uithof, onder begeleiding van verkeersregelaars.

Experimenten

Nu het stationsgebied toegankelijk is voor trams, kunnen met meer trams testen worden uitgevoerd op de lijn tussen P+R De Uithof en de Adama van Scheltemabaan. Tot eind september worden meestal ’s nachts met vijf gekoppelde trams de technische systemen, de voertuigen en de trambaan getest. Verkeersregelaars begeleiden de testritten. Vanaf begin 2019, nadat de trambaan is voorzien van stroom, zal ook het deel van de trambaan in het stationsgebied worden getest.

De Uithoflijn wordt in de tweede helft van 2019 gefaseerd in gebruik genomen. In december 2019 kunnen ook reizigers gebruikmaken van de nieuwe tramverbinding. In de tweede helft van 2019 gaan de trams rijden voor de reizigers tussen haltes Vaartsche Rijn en P+R De Uithof, zodat buslijn 12 wordt ontlast.

Bekijk hier de video van de testrit:

Auteur: Marieke van Gompel

2 reacties op “Eerste tram Uithoflijn rijdt door Utrechts stationsgebied”

Ton Spies|31.07.18|13:22

Ik zat in een file op de snelweg. Een tram op een naastliggend spoor haalde ons in.
Zeker 6 trams reden ons voorbij in de file. Toen werd ik wakker. Gelukkig maar want ik was zeker voortaan met de tram gegaan.

Pat Rick|01.08.18|11:35

Blijkbaar heeft het project heel erg een succesje nodig. En waren politici er als de kippen bij. Maar het zijn politici die hebben gezorgd voor dit debacle, door informatie achter te houden en kosten niet mee te nemen (en nou net van de partij die tegen achterkamertjes politiek is). Het beste is gewoon transparant te zijn en uit te leggen aan de burger waarom keuzes gemaakt zijn. Dan houdt men het vertrouwen in de politiek.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eerste tram Uithoflijn rijdt door Utrechts stationsgebied | OVPro.nl
Testrit met tram Uithoflijn door stationsgebied Utrecht

Eerste tram Uithoflijn rijdt door Utrechts stationsgebied

De eerste tram van de Uithoflijn heeft maandagnacht over het spoor in het stationsgebied van Utrecht Centraal gereden. Het succesvolle experiment is een belangrijke mijlpaal voor de ingebruikname van de nieuwe tramlijn. Wethouder Lot van Hooijdonk van Mobiliteit en gedeputeerde Mariëtte Pennarts-Pouw waren aanwezig bij de testrit.

De spoorverbinding via het stationsgebied is nodig om de komende maanden met meer trams te kunnen testen op de Uithoflijn. De trams kunnen daarnaast nu snel en gemakkelijk voor onderhoud terug naar de remise in Nieuwegein.

Rit door stationsgebied

De eerste tram werd getrokken door een speciaal voertuig dat zowel over de weg als op het spoor kan rijden. Het tramspoor in het stationsgebied heeft namelijk gedeeltelijk nog geen bovenleiding. De rit van één kilometer duurde een half uur. De tram reed stapvoets en werd begeleid door controleurs te voet. Nadat het stationsgebied was gepasseerd reed tram zelfstandig richting eindbestemming P+R De Uithof.

Dezelfde nacht werd ook tram nummer twee door het stationsgebied gereden. Volgende week vinden er nog experimenten met drie trams plaats. Deze voertuigen rijden van de remise in Nieuwegein naar tramhalte Jaarbeursplein. Vanaf de Adama van Scheltemabaan vervolgen ze hun rit naar P+R De Uithof, onder begeleiding van verkeersregelaars.

Experimenten

Nu het stationsgebied toegankelijk is voor trams, kunnen met meer trams testen worden uitgevoerd op de lijn tussen P+R De Uithof en de Adama van Scheltemabaan. Tot eind september worden meestal ’s nachts met vijf gekoppelde trams de technische systemen, de voertuigen en de trambaan getest. Verkeersregelaars begeleiden de testritten. Vanaf begin 2019, nadat de trambaan is voorzien van stroom, zal ook het deel van de trambaan in het stationsgebied worden getest.

De Uithoflijn wordt in de tweede helft van 2019 gefaseerd in gebruik genomen. In december 2019 kunnen ook reizigers gebruikmaken van de nieuwe tramverbinding. In de tweede helft van 2019 gaan de trams rijden voor de reizigers tussen haltes Vaartsche Rijn en P+R De Uithof, zodat buslijn 12 wordt ontlast.

Bekijk hier de video van de testrit:

Auteur: Marieke van Gompel

2 reacties op “Eerste tram Uithoflijn rijdt door Utrechts stationsgebied”

Ton Spies|31.07.18|13:22

Ik zat in een file op de snelweg. Een tram op een naastliggend spoor haalde ons in.
Zeker 6 trams reden ons voorbij in de file. Toen werd ik wakker. Gelukkig maar want ik was zeker voortaan met de tram gegaan.

Pat Rick|01.08.18|11:35

Blijkbaar heeft het project heel erg een succesje nodig. En waren politici er als de kippen bij. Maar het zijn politici die hebben gezorgd voor dit debacle, door informatie achter te houden en kosten niet mee te nemen (en nou net van de partij die tegen achterkamertjes politiek is). Het beste is gewoon transparant te zijn en uit te leggen aan de burger waarom keuzes gemaakt zijn. Dan houdt men het vertrouwen in de politiek.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.