17 miljoen extra voor vernieuwing regionale tramlijn Utrecht

De provincie Utrecht trekt nog eens 17 miljoen euro uit voor de nieuwe trams op de lijn in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein en de vernieuwing van een deel van de trambaan. In 2016 werd al 141 miljoen euro beschikbaar gesteld voor dit project, maar door deze extra investering komt het totale budget op 158 miljoen euro. Eind 2020 moeten de nieuwe trams gaan rijden op de lijn.

Er dient meer te worden geïnvesteerd in het project vanwege krapte op de markt in de spoorsector. Bovendien zijn er technische aanpassingen van de haltes nodig voor de berging van hemelwater en het opvangen van financiële risico’s bij de uitvoering van dit project. De provincie is van plan om de aanbesteding in oktober te starten en het project in het voorjaar van 2019 te gunnen.

Vernieuwing

De nieuwe trams moeten aan reizigers op deze lijn meer comfort en ruimte bieden. Maar voordat deze trams kunnen rijden, is het nodig om eerst de trambaan te vernieuwen in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein. De baan is al dertig jaar in gebruik en is dus verouderd. Bovendien kunnen de nieuwe trams alleen rijden als op het hele traject de haltes verlaagd en verlengd worden. Bovendien wordt de bestaande baan uiteindelijk gekoppeld aan de Uithoflijn, zodat reizigers niet meer hoeven over te stappen.

De Provinciale Staten hebben deze week ook besloten om tramhalte Merwestein niet op te heffen. Dit was een voorstel van het dagelijks bestuur van de provincie, omdat die halte maar honderd instappers per dag heeft en het vernieuwen van die halte dus weinig oplevert. Maar daar zag de meerderheid van de Provinciale Staten niets in. Daarom wordt er ook 1 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het vernieuwen van die halte.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

4 reacties op “17 miljoen extra voor vernieuwing regionale tramlijn Utrecht”

Pat Rick|26.09.18|13:50

Ongelooflijk hoeveel geld Utrecht krijgt voor OV. Voor het bedrag van 158 miljoen Euro verbeter (electrificeer/verdubbel) je de maaslijn in Gelderland/Brabant/Limburg, wat een echte TREIN is. Maar nog steeds is er geen duidelijkheid.

Voor het half miljard van de Uithoflijn kun je de maaslijn volledig verdubbelen en electrificeren en alle opgeheven stations in de plaatsen waar nu wel genoeg mensen wonen weer opnieuw bouwen.

Bas Utrecht|02.10.18|09:56

Nog los van het feit dat de werkzaamheden en omgeving onvergelijkbaar zijn worden er meer reizigers vervoerd in de sneltram naar Nieuwegein-IJsselstein dan op de Maaslijn.

Arco Sierts|02.10.18|10:35

@Pat: waarom zou je de Maaslijn integraal verdubbelen? Kijk effe naar het voorbeeld van Gn-Lw. Partieel + wat reserveruimte om vertragingen op te vangen is voldoende.
Het enige wat je met integrale verdubbeling faciliteert is gebruik door goederenvervoer als Zuidelijke Aftakking van de Betuweroute. Ik denk niet dat de omwonenden daar zo enthousiast over zullen zijn.

Rob Kievit|02.10.18|14:57

Het bericht gaat over geld van de Provincie Utrecht dat door het provinciebestuur toegewezen wordt aan een project in de Provincie Utrecht. Het is geen “geld dat Utrecht krijgt” ten koste van een OV-verbinding elders in Nederland.

Misschien moeten we de discussie – die op zich nodig en zinvol is – over de Maaslijn niet hier voeren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

17 miljoen extra voor vernieuwing regionale tramlijn Utrecht | OVPro.nl