Randstadrail-voertuig van HTM

Haagse trams gaan rijden op zonne-energie

De Haagse stadsvervoerder HTM wil de drukst bezette tramlijnen laten rijden op zonne-energie. Het gaat om de trams op lijnen 3 en 4, waarbij de energie wordt opgewekt van door zonnepanelen en accu’s die vlakbij de tramsporen worden geplaatst. Daarvoor hebben HTM en zonprojectontwikkelaar Energie van Hollandsche bodem een samenwerkingsovereenkomst getekend.

Volgens de vervoerder is het een uniek project, omdat die zonnepanelen hun energie direct kunnen leveren aan de bovenleiding van de trams, zodat er geen energie verloren gaat. De vervoerder wil bovendien ook zonne-energie opslaan in accu’s die stroom leveren aan de trams als er geen of weinig daglicht is.

Gelijkstroom

Zonnepanelen produceren gelijkstroom en dat is waar de trams op kunnen rijden. Normaal wordt wel gelijkstroom opgewekt, maar dit wordt omgevormd naar wisselstroom en geleverd aan energiebedrijven. Die bedrijven kunnen die wisselstroom dan weer via hun netwerk transporteren, maar dit zorgt allemaal voor verlies van energie.

De oplossing van HTM en Energie van Hollandsche bodem voorkomt dit. Bovendien slaan de accusystemen van het zonnepark dus overtollig geproduceerde zonne-energie op en leveren de stroom direct aan de bovenleiding als er geen of weinig daglicht is. HTM is ook één van de eerste openbaar vervoerbedrijven ter wereld die op deze manier zonne-energie aansluit op de bovenleiding.

Zonnepark

HTM heeft gekozen voor tramlijnen 3 en 4 van de RandstadRail, lijnen die circa 85.000 mensen vervoeren per dag. Bovendien ligt er een braakliggend terrein naast de route in de wijk Mariahoeve. Het is de bedoeling om daar het zonnepark en de accu’s te plaatsen, waarmee per jaar ongeveer 1,4 gigawattuur aan groene stroom kan worden opgewekt.

Dit is vergelijkbaar met het jaarlijkse elektriciteitsverbruik van zo’n 500 huishoudens. Het zonnepark en de opslag voorzien in 13 procent van het jaarlijkse stroomverbruik van HTM op het baanvak tussen de haltes. Dit park zal ongeveer net zo groot zijn als vier voetbalvelden, waarmee dit het grootste zonnepark van Den Haag is.

Vergunningen

De realisatie van dit park en dus het rijden op zonne-energie is nog niet rond, want er moeten nog enkele vergunningen verkregen worden. De twee partijen zijn daarbij afhankelijk van de gemeente Den Haag, maar ook van overheidsinstanties die de koppeling van opgewekte gelijkstroom uit zonnepanelen aan de bovenleiding van de trams technisch en juridisch moeten beoordelen. Zonder tegenslagen hopen HTM en de zonprojectontwikkelaar het zonnepark en de energie-opslag vanaf 2019 te realiseren.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.