Stadstram HTM, Den Haag

Remhulp moet aanrijdingen met Haagse trams voorkomen

Als eerste Nederlandse vervoerder gaat HTM een slim detectiesysteem uitproberen waarmee aanrijdingen met trams in de drukke binnenstad worden voorkomen. Het systeem waarschuwt in eerste instantie de trambestuurder als een mogelijke aanrijding wordt opgemerkt en kan zelf remmen als de bestuurder niet reageert.

In de Haagse binnenstad is het erg druk en trambestuurders van HTM moeten dus regelmatig ingrijpen om aanrijdingen te voorkomen. Volgens HTM zorgen bijvoorbeeld smartphones en oordopjes ervoor dat fietsers en voetgangers lang niet altijd even goed op hun omgeving letten. Ook komt het voor dat automobilisten abrupt remmen of de auto stilzetten op het spoor. In dat geval moeten trambestuurders snel handelen om ongevallen te voorkomen.

Ondersteuning

Deze remhulp is al eerder door HTM getest, maar tot nog toe steeds zonder passagiers. Nu wordt echt praktijkervaring opgedaan, die moet uitwijzen of dit systeem voldoende ondersteuning biedt. De trambestuurders die dit systeem gaan gebruiken, zijn al opgeleid. Mocht de testperiode positief verlopen, gaat HTM nog dit jaar alle grijs-rode stadstrams met dit systeem uitrusten.

De vervoerder zal het systeem niet implementeren in de verouderde rood-beige trams. Die worden namelijk toch in 2024 vervangen door de nieuwe, bredere voertuigen. Maar HTM zal bij een succesvolle proef wel eisen dat die nieuwe trams een remhulp hebben. Bovendien wordt gekeken of de wit-blauwe trams die rijden op de RandstadRail ook zo’n systeem kunnen krijgen.

Techniek

De remhulp werkt met behulp van een speciale camera en een radarsensor. Die sensor verzamelt voortdurend informatie over de omgeving tot een afstand van tachtig meter en kan daarbij bussen, auto’s, vrachtauto’s, andere trams en stootjukken herkennen. Tegelijkertijd kan het systeem de snelheid van de tram, van het andere object en de locatie analyseren om zo te bepalen of er wellicht risico bestaat op een aanrijding.

In dat geval wordt de bestuurder gewaarschuwd door een geluidssignaal en knipperend symbool op het scherm van de trambestuurder. Bovendien berekent dit systeem precies hoe lang de tram nodig heeft om te remmen. Vanwege het gewicht van een tram is de remafstand twee tot drie keer langer dan die van een auto. De bestuurder zelf blijft altijd verantwoordelijk voor het besturen van de tram.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.