Belgische burgemeester tegen tramlijn Hasselt-Maastricht

Flexity, supertram, De Lijn, Bombardier, InnoTrans 2014

De burgemeester van Hasselt ziet geen heil in de tramlijn tussen Hasselt en Maastricht. Steven Vandeput denkt dat de tramverbinding beter kan worden geschrapt, zodat het daarvoor bestemde geld in andere OV-projecten kan worden gestoken. Dit zei hij tegen de Belgische zender TVL. Eigenlijk is al gestart met de voorbereidende werkzaamheden.

De aanleg van de grensoverschrijdende tramverbinding verloopt allesbehalve gemakkelijk. Al jarenlang wordt er gesteggeld over financiële en technische knelpunten en de opleverdatum werd meerdere malen uitgesteld. Een jaar geleden stemde de Maastrichtse gemeenteraad in met het bestemmingsplan.

Hoge kosten

De Belgische burgemeester loopt met name tegen de hoge kosten voor dit project aan. Er is voor de realisatie van deze tramlijn 200 miljoen nodig en dat kan volgens Vandeput beter besteed worden in andere projecten. “We moeten het geheel van verwevenheid van mobiliteit in ogenschouw te nemen in plaats van vol in te zetten op één project dat al het geld zal opslorpen.” Ook in de gemeenteraad van Maastricht werd eerder al gesproken over een ‘geldverslindend prestigeproject’.

Het geld dat volgens Vandeput niet in de tramlijn zou moeten worden gestoken, moet wel degelijk ten goede komen aan de bereikbaarheid van de Belgische provincie Limburg. Dit geld kan aangewend worden voor mobiliteitsprojecten die veel sneller resultaat opleveren. Het is de bedoeling dat de volledige exploitatie op de tramverbinding start in 2024.

Het feit dat al begonnen is met voorbereidingen voor de aanleg van de tramlijn, noemt de burgemeester geen probleem. Het is namelijk mogelijk om op hetzelfde traject een alternatief te zoeken voor een betere bereikbaarheid met het OV. Er zou bijvoorbeeld een snelle bus kunnen gaan rijden. “Dit is geen weggegooid geld.”

Tracé

De tram moet gaan rijden tussen Hasselt Station en Maastricht Mosae Forum, een traject van 30 kilometer. Daarvan bevindt slechts 3,8 kilometer van de lijn zich aan de Nederlandse kant van de grens. Buiten de stad kunnen deze voertuigen 100 kilometer per uur rijden. Er zijn op dit moment twaalf tramvoertuigen voorzien, met in elk stel ruimte voor 300 mensen.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

7 reacties op “Belgische burgemeester tegen tramlijn Hasselt-Maastricht”

Jos Martens|16.05.19|11:47

Hier krijgt ge niks van openbaar vervoer !! Trek uw plan maar .
Pakken wat ge krijgen kunt mens en dat is al heel weinig !!!!!!!!!

kees boer|02.04.19|20:20

Ik zie dit hele tramproject niet meer zitten gezien Maastricht deze niet wil over de brug Zuid-Willemsvaart,ik zie het meest haalbare een tweede bus per uur tussen deze genoemde steden,mag ook over een andere route zoals via Lanaken;tja,ooit was in de 80er jaren een Vlaamse trein geprojecteerd Antwerpen- Maastricht – Aachen

Roel Bartlema|02.04.19|11:46

Helaas zijn de tijden van Steve Stevaert (de Hasseltse burgemeester die het iniatief nam om het stadsvervoer gratis te maken) definitief voorbij…

Henk Angenent|02.04.19|10:21

De burgemeester van Hasselt is van de N-VA, een kruising tussen VVD en FvD. De N-VA is per definitie tegen OV. Overal in Vlaanderen wordt dat nu weggesaneerd.

Arjan Krabbenbos|01.04.19|18:00

De sneltram moet over het voormalige goederentraject tussen beide steden worden aangelegd. Dan heb je meer reizigerspotentieel en eventueel kan er verder gereden naar Maastricht Randwyck. Bij dit laatste station liggen het Academisch Ziekenhuis en beurscomplex MECC. Dat levert nog meer klandizie op voor een minder hogere prijs bij een nieuw traject wat (voorlopig) nog niet gaat doorlopen naar station Maastricht!

Pat Rick|01.04.19|12:38

@Arjan: zat ik ook al aan te denken. Het spookspoor is goed onderhouden, want deel van het hoofdrailnet van NS, als onderdeel van een grensoverschrijdende railverbinding naar een Belgische containeroverslagterminal waar in totaal maar 20 treinen gebruik van hebben gemaakt.

Voor ongegrijpelijke redenen wilde Maastricht de mensen laten uitstappen aan de verkeerde kant van de Maas om hen weer uit te laten stappen. Dit viel erg slecht in Belgie

Arjan Krabbenbos|29.03.19|15:07

Tramverbinding kan beter over het verlaten goederentrace gaan. Nu is dat een ‘spookspoor’ en met wat werk aan deze spoorbaan is dat binnen enkele jaren operationeel. De tram stopt dan ook in het station Maastricht, maar kan ook via bestaand spoor verder rijden naar station Maastricht Randwyck.

Je slaat twee vliegen in een klap. Stations van Maastricht worden snel bereikt en ook het MECC en Acdemisch Ziekkenhuis profiteren er zonder overstap er van!
Hopelijk wordt men nog wijs….