Sein op groen voor tram Maastricht-Hasselt

Tramverbinding, Maastricht-Hasselt

De Raad van State (RvS) heeft woensdag groen licht gegeven voor de aanleg van het Nederlandse deel van de tramlijn Maastricht-Hasselt. Bezwaren van omwonenden zijn grotendeels afgewezen. Maastricht kan nu samen met Vlaamse partijen beginnen met de aanbesteding van de lijn. Als dat goed gaat, kan in 2021 de aanleg beginnen, en kan de tram in 2024 zijn eerste rit maken, aldus de gemeente Maastricht.

De omwonenden vrezen overlast onder meer door trillingen en verkeersdrukte en vinden dat Maastricht een ander tracé naar eindpunt Mosae Forum had moeten kiezen. De afdeling bestuursrechtspraak van de RvS verklaarde deze bezwaren ongegrond. Wel kregen ze gelijk waar het gaat om geluidsoverlast. De Raad nam een regel op in het bestemmingsplan waarin de maximale geluidsoverlast wordt bepaald.

Raad van State

Het is niet voor het eerst dat de Raad van State zich over dit OV-project buigt. In 2016 vernietigde de RvS namelijk een bestemmingsplan voor het Nederlandse deel van de tramlijn Hasselt en het treinstation van Maastricht. De Raad vond toen dat het bestemmingsplan gewijzigd had moeten worden op het moment dat de gemeenteraad van Maastricht het besluit nam om de tram te laten eindigen voor de Wilhelminabrug. Die brug bleek na onderzoek niet stevig genoeg te zijn om er trams over te laten rijden.

Maastricht

De gemeenteraad van Maastricht stemde echter ruim een jaar geleden in met het nieuwe bestemmingsplan voor de tramverbinding. De eerste tram moet in 2023 gaan rijden, waarna de volledige lijn in 2024 volledig in exploitatie moet worden genomen. Na de komst van de tram zal de reistijd tussen de twee plaatsen ongeveer veertig minuten korter worden.

De burgemeester van Hasselt liet zich onlangs nog allesbehalve positief uit over de tramverbinding. Hij is namelijk van mening dat het project veel te duur is en dat dit geld beter in andere OV-projecten gestoken zou kunnen worden.

Bron: ANP

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Sein op groen voor tram Maastricht-Hasselt”

Rob Kievit|21.05.19|15:11

We zullen zien. Overigens toont de afbeelding boven het artikel een tram die over de Wilhelminabrug naar ons toerijdt en die naar het station gaat afbuigen. Dat is nu juist het deel van het traject dat volgens de huidige plannen niét wordt aangelegd; de lijn eindigt al voordat de tram deze brug oversteekt.