Een tram van de Uithoflijn wordt getest, Twitter @pvermeu2

Start Uithoflijn op 29 juli lijkt haalbaar

Het heeft er alle schijn van dat er eind juli trams kunnen gaan rijden op de Utrechtse Uithoflijn. Dat is ongeveer vijf maanden vroeger dan in 2018 werd voorspeld. Op dat moment kwam aan het licht dat het spoorproject niet alleen pas fors later kon worden opgeleverd, maar ook beduidend duurder zou worden. Maar in een brief van het college van b&w aan de Utrechtse gemeenteraad, houdt de lokale overheid vast aan een vroegere start van de exploitatie. 

Hoewel er nog steeds risico’s bestaan op vertraging, schrijft het college dat er geen zaken aan het licht zijn gekomen die de planning op dit moment onhaalbaar maken. De kans dat de trams in december 2019 rijden wordt inmiddels zelfs zeer waarschijnlijk geacht; de kans daarop is nu 95 procent.

December 2019 werd als realistische startdatum genoemd nadat de toenmalige Utrechtse gedeputeerde en de Utrechtse wethouder bekendmaakten dat de oplevering van het OV-project flink vertraging zou oplopen en ook duurder werd. Het hele project kost circa 84 miljoen euro meer.

Beheersmaatregelen

Er zijn ook beheersmaatregelen genomen tegen de technische problemen waarover in april bericht werd. Twee van de vier problemen zijn ondertussen opgelost. Er was een probleem met de vervanging van de Isolerende Rijdraad Verbindingen, maar nu is gebleken dat die vervanging nog niet noodzakelijk is voordat de trams werkelijk in de dienstregeling worden opgenomen. De nieuwe types kunnen namelijk later worden ingebouwd, bijvoorbeeld ’s nachts of in het weekend.

Als laatste kan voorlopig nog niet getest worden met een hogere frequentie dan 8 trams per uur per richting, maar de gemeente hoopt dat de transponders de komende weken beter gaan werken, zodat de frequentie verhoogd kan worden. Het is de bedoeling dat de trams 12 keer per uur rijden na de start, waarna de frequentie langzaam verhoogd wordt tot 16 keer per richting in 2020.

Levering

Overigens leek er nog even een probleem te ontstaan doordat de nieuwe trams niet op tijd geleverd zouden kunnen worden. Daarom hebben de betrokken partijen maatregelen moeten nemen om dit te voorkomen. Onlangs is een delegatie naar de leverancier CAF in het Spaanse Zaragoza geweest om te zorgen dat de productiecapaciteit op orde blijft. Volgens de gemeente Utrecht is het probleem mede daardoor nu opgelost

Op dit moment zit het eerste deel van de proeffase erop. In de afgelopen periode werden testritten met noodsituaties uitgevoerd. De opleidingsritten zullen ook in de komende tijd nog doorgaan en bestuurders oefenen nu al met het rijden op de klok. Bovendien is tijdens de proeffase gebleken dat andere weggebruikers flink moeten wennen aan de nieuwe tram, wat betekent dat ze bijvoorbeeld door een rood licht rijden of stilstaan op de trambaan. Daarvoor is onlangs een campagne gestart.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Start Uithoflijn op 29 juli lijkt haalbaar”

Pat Rick|05.06.19|16:41

Eindelijk goed nieuws van dit project. Dit geeft de organisatie ook nog eens te kans voor een rustige opstart, voordat het universitair jaar start in september

De Waarheid|07.06.19|00:38

Ik vraag me af of dit gaat lukken.
Ben ik de enigste die het zie en hoort,de buiten camera’s op de trams deze staan te ver van het begin en einde van de tram zodat er een stuk van de tram niet te zien is, bij de RET Citadis en de GVB 15G tram (ook CAF) hangen de camera’s meer naar de voor en achterkant. Dan de tram bel, ik weet niet of we van een echte tram bel kunnen spreken want het lijkt wel of het uit een speaker komt, het geluid is veelste zacht en het heeft ook een andere geluid motoriek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.