Alle Avenio-trams van HTM krijgen automatische remhulp

De Haagse vervoerder HTM voorziet vanaf deze maand alle Avenio-stadstrams van een slimme remhulp. Dit detectiesysteem ondersteunt de trambestuurder bij het voorkomen van aanrijdingen. Het afgelopen jaar is de remhulp getest en dit leverde vooral positieve resultaten op. De vervoerder onderzoekt nog of de RandstadRailtrams van dit remhulpsysteem kunnen worden voorzien. 

Het systeem is uitgebreid getest – de trams hebben er in het afgelopen jaar circa 500.000 kilometers mee afgelegd. Daarbij gaven de meeste bestuurders aan erg snel aan het systeem te wennen. De techniek biedt alleen ondersteuning, want de trambestuurder blijft zelf volledig verantwoordelijk voor het veilig besturen van de tram.

Drukke regio

Bestuurders waren overwegend positief. Wel gaven sommige medewerkers aan het lastig te vinden om met onterechte meldingen om te gaan, zoals bijvoorbeeld in tunnels. Tegelijkertijd heeft ervaring uitgewezen dat ze hier gemakkelijker mee kunnen omgaan naarmate ze meer ervaring opdoen.

Mede door de drukte in Den Haag moeten trambestuurders tientallen keren per dag ingrijpen om te voorkomen dat er een aanrijding plaatsvindt. Dergelijke situaties ontstaan volgens de vervoerder vooral doordat fietsers of voetgangers te weinig aandacht hebben voor het verkeer om zich heen of omdat automobilisten onverwacht remmen.

Langere remweg

Ongevallen liggen dan op de loer. “Een tram heeft vanwege zijn zware gewicht een twee tot drie keer langere remweg dan een auto. Met de introductie van dit systeem wil HTM verkeersslachtsoffers en schade voorkomen”, aldus de vervoerder. In eerste instantie worden alleen de Avenio’s uitgerust met dit systeem, maar de remhulp is één van de eisen die HTM stelt aan de nieuwe lichting stadstrams die de verouderde rood-beige trams rond 2024 gaan vervangen.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.