Randstadrail-voertuig van HTM

GroenLinks wil onderzoek naar lightrail in regio Eindhoven

De Eindhovense en Helmondse politiek moeten onderzoeken of de aanleg van een lightrailnetwerk in de Brainportregio haalbaar is. Daarvoor dient de lokale GroenLinks-fractie een motie in bij de gemeenteraadsvergaderingen van de twee Zuidoost-Brabantse steden. GroenLinks denkt dat lightrail een oplossing kan zijn voor de mobiliteit in de Brabantse Brainportregio. 

Zuidoost-Brabant is opgenomen in verschillende mobiliteitsprogramma’s om de regio en de hele provincie Noord-Brabant bereikbaar te houden. Die programma’s worden momenteel samengebracht in het onderzoek voor de Brainportregio, maar volgens de politieke partij is het een gemis om hier geen lightrail in mee te nemen. Het is namelijk te verwachten dat het OV in het komende decennium met wel 30 tot 40 procent toeneemt.

Knelpunten

Volgens GroenLinks (GL) kan een lightrail-netwerk een kansrijke oplossing zijn voor de mobiliteit in de Brainportregio. Als de groei niet gefaciliteerd wordt door het OV drastisch te verbeteren, loopt de mobiliteit in de regio op termijn vast. Lightrail is in ogen van GL een goede optie om het openbaar vervoer te verbeteren, omdat hierdoor grote aantallen reizigers vervoerd kunnen worden met een hoge frequentie.

Bovendien is deze vorm van OV volgens de partij bij uitstek geschikt om stedelijk gebied en woon- en werkgebieden in de regio op een snelle manier met elkaar te verbinden. “Een dergelijk snel, doeltreffend en betrouwbaar netwerk kan als toekomstbestendige ruggengraat dienen. De druk op het bestaande wegennet neemt af. Uiteraard dient dit netwerk goed aan te sluiten op de verkeersvoorzieningen in de rest van de provincie.”

Investeringsfonds

De aanleg van zo’n netwerk kost veel geld, maar GroenLinks adviseert de twee colleges om de motie onder de aandacht te brengen bij de provincie Noord-Brabant en vooral bij het Rijk. De wens is dat voor deze mobiliteitsoplossing financiering beschikbaar is uit het investeringsfonds. Een eerste stap daarvoor is echter om de haalbaarheid van zo’n netwerk in het Brainportonderzoek op te nemen.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “GroenLinks wil onderzoek naar lightrail in regio Eindhoven”

Pat Rick|29.01.20|16:11

Dit is een proefballon waar we niet op zitten te wachten. Het snelfietspad Eindhoven-Helmond is nog niet eens gerealiseerd en nu vraagt GL dit, zonder te kijken wat de drama’s van de Uitfhoflijn en Hoekselijn te willen kennen.

Want lightrail van de grond af aan opbouwen kost honderden miljoenen/miljarden. Terwijl Eindhoven net in Hoogwaardig OV (HOV) heeft geinvesteerd naar Nuenen, Airport, Veldhoven, Son… Dit kan makkelijk worden uitgebouwd richting Helmond, langs Brandevoort.

Pat Rick|29.01.20|16:25

Helmond kent al 4 stations en het is beter om ook vaker hier treinen te laten rijden (4-6 keer per uur een sprinter de spits, kan als er minder goederen over de Brabantroute rijdt) En de komst van station Acht/Airport te versnellen (staat nu voor 2028, terwijl hier al jaren om wordt gevraagd). Ook nog stations Nuenen/Eeneind en Eindhoven Tongelre te openen. Eindhoven kent maar 2,5 station, en voor 235.000 inwoners zouden dit er wel een paar meer mogen zijn

Pat Rick|29.01.20|17:04

Problemen aan de zuidkant van Eindhoven moeten worden opgelost door verbreding A67 Eindhoven – Geldrop (had allang verbreed moeten zijn als overloop van de randweg, net als bij A58 naar Oirschot) en extra tijdelijke spitsstroken A67 Geldrop-Asten (is al op voorbereid), tijdelijke spitsstrook Leende – Leenderheide, tijdelijke spitsstroken op de randweg. Spitstroken kunnen tijdelijk zijn, omdat de wegcapaciteit bij autonoom rijden veel groter is en de dan elektrische auto’s niets zullen vervuilen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.