GVB Conducteur voor een dag

GVB werft nieuwe tramconducteurs met ‘meeloopdag’

Vervoerders moeten tegenwoordig alles uit de kast trekken om nieuwe medewerkers te werven en daarvoor ook buiten de gebaande paden denken. Want het blijkt lastig om bijvoorbeeld de vacatures in te vullen voor nieuwe buschauffeurs, trambestuurders, monteurs en tramconducteurs. Dat leidde bij GVB tot de wervingsactie ‘Conducteur voor één Dag’.

Op de eindhalte van lijn 1 worden Gerrit, de conducteur voor één dag, en ervaren GVB-tramconducteur Dennis aan elkaar gekoppeld. Bij een bakje koffie praten ze over de dag en over de taken die Gerrit zal moeten uitvoeren tijdens zijn rit. Deuren openen en sluiten, kaartjes verkopen, ritinformatie geven en soms zelfs omroepen. Dennis blijft erbij om ondersteuning te bieden als dat nodig is.

Interesse

“Dit is echt bedoeld om de werving een impuls te geven”, legt GVB-woordvoerder Manon Huisman uit. “Op deze manier krijgen mensen op een vrijblijvende manier de gelegenheid om met het vak kennis te maken.” Het idee voor conducteur voor één dag ontstond nadat vijftig managers, leidinggevenden en ander kantoorpersoneel van GVB een conducteursdienst mochten meedraaien. Dit om het conducteurstekort op te lossen. Het besef volgde al snel dat dit een leuke, ludieke actie kon zijn, om het beroep ook bij mogelijke nieuwe medewerkers onder de aandacht te brengen.

In eerste instantie wilde GVB honderd geïnteresseerden een rit laten afleggen. Uiteindelijk kreeg de vervoerder driehonderd aanmeldingen. Daarvan krijgt nu 250 man een kans om een dagje mee te rijden. Inmiddels zijn er ruim vijftig Amsterdammers aan de beurt geweest en uit die groep hebben er zeventien aangegeven dat ze wel willen solliciteren op de functie bij de vervoerder. Zij moeten natuurlijk nog een sollicitatieprocedure door, maar daarmee lijkt de actie toch al een succes.

Politiek

Ook Gerrit zou over een tijdje zomaar echt op de tram gezien kunnen worden. Hij heeft op dit moment geen baan en ziet kansen voor zichzelf om in deze functie bij GVB te werken. “Ik neem zelf ook elke dag de tram, dus ik weet best goed wat er van me verwacht wordt”, vertelt hij. Overigens zijn niet alle mensen die zich hebben ingeschreven daadwerkelijk geïnteresseerd in een baan bij de Amsterdamse stadsvervoerder. Sommige deelnemers willen voor hun plezier een rit meerijden en ook verschillende lokale politici hebben aangegeven een dagje mee te willen rijden als conducteur.

Het project levert voor GVB echter waarschijnlijk veel op en de kosten en moeite voor de vervoerder zijn beperkt. Er zijn circa vijftien medewerkers betrokken bij het project, maar de mensen die willen meerijden doen dat gewoon tijdens de normale dienstregeling. Dennis is normaal helemaal geen praktijkbegeleider, maar vindt het wel leuk om tijdens zijn dienst enkele Amsterdammers mee te nemen en te introduceren met het vak.

Deuren sluiten

Hij is zelf zeer ervaren: de man is al elf jaar conducteur bij GVB, altijd op lijn 1. Kalm en zeker van zijn zaak legt hij aan zijn pupil uit wat hij moet doen. Nieuwe conducteurs lopen vaak tegen twee dingen aan, vertelt hij. Ten eerste is dat het omroepen en ten tweede denken ze er niet altijd aan om de deuren te sluiten, wanneer ze tegelijkertijd kaartjes moeten verkopen. Vooral dit laatste is cruciaal, anders kan de tram niet verder. Gedurende de rit duurt, vergeet Gerrit het steeds minder vaak en je ziet het vertrouwen groeien.

Wat mensen zich moeten realiseren als ze conducteur willen worden, is dat hij niet alleen bezig is met het verkopen van kaartjes. Informatie geven aan reizigers is ook een belangrijke taak, legt de ervaren tramconducteur uit. Dennis toont een apparaatje van GVB dat op alle trams aanwezig is. Daarop kunnen conducteurs informatie opzoeken over routes, maar bijvoorbeeld ook over toeristische attracties en culturele evenementen. Daarnaast is een conducteur voor sommige reizigers iemand om een praatje mee te maken. Dennis: “Ik reis altijd op lijn 1, dus ik ken veel frequente reizigers. Voor hen ben ik echt een aanspreekpunt.”

Lees ook:

GVB zet management in als tramconducteurs

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.