Tram Utrecht

Vernieuwing Utrechtse tramlijn getroffen door tegenvallers

Zoals al werd verwacht door de provincie Utrecht, zal de vernieuwing van de SUNIJ-lijn minimaal vier weken langer zal duren dan gepland. Mede daardoor zal het project enkele miljoenen euro’s duurder uitvallen dan begroot. Gedeputeerde Staten heeft om aanvullend krediet gevraagd. De vertraging is met name te wijten aan de maatregelen die genomen moeten worden door het coronavirus. 

Eigenlijk zouden de werkzaamheden aan de tramlijn tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein duren tot 21 augustus. Ze zijn op 30 mei gestart. Maar er kunnen momenteel minder mensen aan het werk zijn op de bouwplaats. Daarnaast is het voor internationale leveranciers niet mogelijk om op tijd te leveren omdat fabrieken stil lagen.

Niet genoeg trams

Zo moest de Spaanse tramleverancier CAF tot halverwege mei de deuren sluiten. Hoewel de productie weer is opgestart, zullen op 21 augustus maximaal tien nieuwe trams beschikbaar zijn om in te zetten op de tramlijn. Dit terwijl er zeker veertien trams nodig zijn om de dienstregeling te rijden zoals die vooraf was beoogd. Het vervangende busvervoer blijft daarom langer noodzakelijk, vooral van en naar IJsselstein en Nieuwegein-Zuid.

De vernieuwing van de bestaande tramlijn kreeg in december 2016 groen licht van Provinciale Staten. Door de werkzaamheden kunnen er straks nieuwe lagevloertrams rijden en tegelijkertijd bieden die werkzaamheden gelegenheid om groot onderhoud uit te voeren. De vernieuwde lijn zal ook geschikt zijn voor de koppeling met de Uithoflijn, zodat reizigers van IJsselstein of Nieuwegein kunnen reizen zonder dat ze over hoeven te stappen. De provincie hoopt dat dit het OV aantrekkelijker maakt.

Kosten

Dit heeft impact op de kosten voor het tramproject. Het college van Gedeputeerde Staten van Utrecht heeft aan Provinciale Staten laten weten dat de kosten kunnen oplopen tot 20,9 miljoen euro extra. Van dit bedrag is circa driekwart nodig om de onkosten te dekken voor de latere leveringen uit het buitenland, de impact van het afstand houden op de bouwplaats en langere inzet van vervangend busvervoer.

Het restant is nodig omdat er enkele aanvullende werkzaamheden nodig blijken te zijn. Uit onderzoek kwam naar voren dat er een damwand geplaatst moet worden ter versteviging van de trambaan in IJsselstein. Daarnaast zijn aanpassingen nodig aan enkele haltes om te zorgen dat de toegankelijkheid voor minder valide reizigers verbeterd wordt. Provinciale Staten behandelen op 8 juli het voorstel van Gedeputeerde Staten over deze aanvraag voor extra projectkrediet.

Extra voertuigen

Gedeputeerde Staten hebben verder voorgesteld om nog eens vijf extra voertuigen te kopen, van elk 41 meter lang. Als gevolg van een eerdere aanbesteding zijn er 22 trams besteld van 41 meter en 27 trams van 33 meter lang. Er zijn zeker 22 gekoppelde tramstellen van 75 meter lang nodig om volgens dienstregeling te kunnen rijden. Volgens GS blijven er met vijf extra trams altijd voldoende trams beschikbaar op het moment dat er onderhoud of reparatie nodig is aan een aantal tramstellen.

Lees ook:

Utrecht houdt rekening met vertraging ombouw SUNIJ-lijn

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

1 reactie op “Vernieuwing Utrechtse tramlijn getroffen door tegenvallers”

Ton Stuart|11.06.20|00:04

Ik heb gewed met m’n zus dat er eerder een corona vaccin is als dat die tram weer rijdt…!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.