De 15G trams van treinfabrikant CAF waarmee het GVB gaat rijden

Vernieuwde Amstelveenlijn rijdt vanaf 13 december

De vernieuwde tramverbinding van Amsterdam Zuid naar Amstelveen Westwijk wordt zondag 13 december in gebruik genomen door GVB. Na bijna twee jaar zijn de werkzaamheden aan het spoor en de haltes afgerond en kan volgens planning worden begonnen met de test- en oefenperiode.

De komende maanden worden zowel de infrastructuur als het personeel getest. September staat in het teken van de technische infrasystemen. Daarbij wordt bijvoorbeeld gekeken of de wisselverwarming functioneert en worden storingen gesimuleerd. In oktober start GVB met het opleiden van 300 trambestuurders en het testen en oefenen met de nieuwe 15G trams.

Laatste fase

Hiermee is de laatste belangrijke fase aangebroken, zegt Thea de Vries, secretaris-directeur van de Vervoerregio. De infrastructuur is overgedragen, alle systemen zijn geïnstalleerd en er zijn voldoende trams geleverd. “Dat klinkt goed maar we zijn er nog niet. Nu gaan we zien hoe deze verschillende onderdelen samenwerken. Werkt alles zoals het zou moeten? We weten allemaal van andere grote infrastructurele projecten hoe weerbarstig de praktijk kan zijn bij het halen van planningen. We zijn er dan ook heel trots op dat het project Amstelveenlijn nog steeds op schema ligt.”

De tramverbinding, die lijnnummer 25 krijgt, moet zorgen voor een grotere betrouwbaarheid en meer veiligheid. De Amstelveenlijn had regelmatig te maken met problemen en ongevallen. De vernieuwing moet daarnaast bijdragen aan de bereikbaarheid van het gebied, want de oude trams zaten vaak overvol en reden niet altijd frequent. In 2024 wordt de lijn doorgetrokken naar Uithoorn.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

3 reacties op “Vernieuwde Amstelveenlijn rijdt vanaf 13 december”

Justin Somohardjo|01.09.20|17:12

Toch nog steeds zonde om een goede metroverbinding die direct rigting centraal station ging te laten verdwijnen. Beetje kapitaalvernietiging.

Pat Rick|07.09.20|12:43

@Justin: helemaal mee eens. Metro moet juist kunnen uitbreiden. De metropoolregio Amsterdam heeft 2,5 miljoen mensen. Stockholm heeft met 2 miljoen een uitgebreidere metro, dit vaak is uithakt in het hardste steen. De lijnen lopen tot 35 km uit het centrum. Warschau met 2,7 miljoen heeft pas sinds 1995 metro en nu al meer bereik. Boekarest is kleiner en armer en heeft toch meer metro. Het ontbreekt aan een integrale visie op OV in die regio, die systematisch gerealiseerd wordt. T

Pat Rick|07.09.20|12:50

@Justin: helemaal mee eens. Metro moet juist kunnen uitbreiden. De metropoolregio Amsterdam heeft 2,5 miljoen mensen. Stockholm heeft met 2 miljoen een uitgebreidere metro, dit vaak is uithakt in het hardste steen. De lijnen lopen tot 35 km buiten het centrum. Warschau met 2,7 miljoen heeft pas sinds 1995 metro en nu al meer bereik. Boekarest is kleiner en armer en heeft toch meer metro. Het ontbreekt aan een integrale visie op OV in die regio, die systematisch gerealiseerd wordt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.