Testrit SUNIJ-lijn (Bron: Rick Huisinga)

Vernieuwde Utrechtse tramlijn rijdt uiterlijk eind januari

De gefaseerde exploitatie van de vernieuwde SUNIJ-lijn gaat uiterlijk eind januari 2021 van start. De trams zullen aanvankelijk alleen rijden tussen Utrecht en Nieuwegein. Het traject naar IJsselstein wordt naar verwachting in februari in gebruik genomen. De vernieuwing van de tramlijn duurt door een opeenstapeling van tegenvallers maanden langer dan gepland. De kosten lopen met ruim zes miljoen euro op.

In de nieuwe planning zijn buffers ingebouwd voor het geval zich nieuwe problemen voordoen. Gebeurt dat niet, dan bestaat de kans dat de tram eerder dan eind januari gaat rijden. De provincie richt zich eerst op het proces rond de indienststellingsvergunning voor het traject tussen Utrecht en Nieuwegein. Op die manier moet worden voorkomen dat werkzaamheden bij IJsselstein-Zuid voor extra vertraging zorgen. Hier wordt een damwand verstevigd en het is onzeker of deze werkzaamheden, die vanaf de trambaan worden uitgevoerd, op tijd zijn afgerond.

Meerkosten

De provincie Utrecht hield zich afgelopen weken niet alleen bezig met een nieuwe planning, maar ook met een berekening van de meerkosten die de vertraging met zich meebrengt. Het project valt naar verwachting 6,3 miljoen euro duurder uit als de nieuwe planning wordt gehaald. Het gaan dan bijvoorbeeld om de langere inzet van vervangend busvervoer, extra personeelskosten extra kosten voor communicatie aan reizigers.

Bij het inschatten van de meerkosten is nog geen rekening gehouden met kosten die compensatie voor reizigers met zich meebrengt. De provincie is wel van plan om reizigers tegemoet te komen, zoals een periode om gratis met de tram te reizen. Een voorstel hiervoor wordt momenteel door de provincie Utrecht en vervoerder U-OV uitgewerkt. Daarbij wordt in het bijzonder gekeken naar de situatie rondom het coronavirus, omdat het kabinet vooralsnog oproept zo min mogelijk te reizen.

Maanden vertraging

De vernieuwing van de SUNIJ-lijn had eigenlijk al eind augustus moeten zijn afgerond. Eerst duurde het project langer door de coronamaatregelen. De vertraging liep vervolgens met maanden op door problemen bij het aanvragen van een vergunning. Die waren volgens de provincie Utrecht het gevolg van verkeerde aannames, onderschattingen en onvoorziene zaken.

Lees ook:

Bron foto: Rick Huisinga

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.