Connexxion bussen concessie Haarlem-IJmond (bron: Transdev)

Rover: nieuw busstation Haarlem biedt kansen voor tramverbinding

Bron: Transdev

De gemeente Haarlem maakt plannen voor een nieuw busstation buiten het centrum. Als het aan reizigersorganisatie Rover ligt, vertrekt hier in de toekomst ook een tram naar Amsterdam-Zuid. De organisatie pleit daarom bij de gemeenteraad om een tramstation te ontwerpen waar ook bussen kunnen stoppen. Rover-Haarlem zet zich al jarenlang in voor de terugkeer van de in 1957 opgeheven tramverbinding.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

3 reacties op “Rover: nieuw busstation Haarlem biedt kansen voor tramverbinding”

Pat Rick|23.11.20|16:25

Wellicht kan Rover ook wat meer ambitie tonen en gaan voor nog hoogwaardiger railvervoer: een metrolijn naar A’dam Zuid. Daar overstappen om de N/Z lijn, bijvoorbeeld naar Schiphol, of doorrijden naar Almere via IJburg, zoals gesteld in M55-IJmeerlijn. Dan zou men ook de lijn door kunnen trekken naar Zandvoort (met lessen van de Hoekselijn), waardoor ongeveer 2,5 miljoen inwoers men tussen Zandvoort en Almere een autoloze lifestyle kunnen hebben.

Pat Rick|23.11.20|16:26

Teruggaan naar de situatie van 1957 met trams is niet voldoende. Snelheden, frequenties dienen veel hoger te zijn, met betere overstapmogelijkheden. Ook om de verdere groei in mobiliteitsvraag aan te kunnen. Eigenlijk moet er voor (bijna) de hele MRA een metronetwerk komen, en niet alleen voor stad A’dam. Kijk naar regio Vancouver: zelfde aantal mensen, ca 10 jaar later begonnen en nu 60% meer metro netwerk. Moet ook rond A’dam kunnen

-baxspace-|24.11.20|10:44

Inderdaad, Pat Rick, een echte RandstadRail. In het zuidelijk deel is ten minste Rotterdam al met Den Haag verbonden. Nu nog even door langs Leiden, de Bollenstreek (best een geisoleerd gebied) en Haarlem daarbij insluiten. De notie dat van grote stad naar grote stad wordt gereisd is wat achterhaald. De kleinere gemeenten, waar veel VINEXjes zijn met 2 auto’s voor de deur, moeten ook verbonden worden, met HOV, niet met busjes. Juist nu, zodat we na Corona beslagen ten ijs (!) kunnen komen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rover: nieuw busstation Haarlem biedt kansen voor tramverbinding | OVPro.nl
Connexxion bussen concessie Haarlem-IJmond (bron: Transdev)

Rover: nieuw busstation Haarlem biedt kansen voor tramverbinding

Bron: Transdev

De gemeente Haarlem maakt plannen voor een nieuw busstation buiten het centrum. Als het aan reizigersorganisatie Rover ligt, vertrekt hier in de toekomst ook een tram naar Amsterdam-Zuid. De organisatie pleit daarom bij de gemeenteraad om een tramstation te ontwerpen waar ook bussen kunnen stoppen. Rover-Haarlem zet zich al jarenlang in voor de terugkeer van de in 1957 opgeheven tramverbinding.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

3 reacties op “Rover: nieuw busstation Haarlem biedt kansen voor tramverbinding”

Pat Rick|23.11.20|16:25

Wellicht kan Rover ook wat meer ambitie tonen en gaan voor nog hoogwaardiger railvervoer: een metrolijn naar A’dam Zuid. Daar overstappen om de N/Z lijn, bijvoorbeeld naar Schiphol, of doorrijden naar Almere via IJburg, zoals gesteld in M55-IJmeerlijn. Dan zou men ook de lijn door kunnen trekken naar Zandvoort (met lessen van de Hoekselijn), waardoor ongeveer 2,5 miljoen inwoers men tussen Zandvoort en Almere een autoloze lifestyle kunnen hebben.

Pat Rick|23.11.20|16:26

Teruggaan naar de situatie van 1957 met trams is niet voldoende. Snelheden, frequenties dienen veel hoger te zijn, met betere overstapmogelijkheden. Ook om de verdere groei in mobiliteitsvraag aan te kunnen. Eigenlijk moet er voor (bijna) de hele MRA een metronetwerk komen, en niet alleen voor stad A’dam. Kijk naar regio Vancouver: zelfde aantal mensen, ca 10 jaar later begonnen en nu 60% meer metro netwerk. Moet ook rond A’dam kunnen

-baxspace-|24.11.20|10:44

Inderdaad, Pat Rick, een echte RandstadRail. In het zuidelijk deel is ten minste Rotterdam al met Den Haag verbonden. Nu nog even door langs Leiden, de Bollenstreek (best een geisoleerd gebied) en Haarlem daarbij insluiten. De notie dat van grote stad naar grote stad wordt gereisd is wat achterhaald. De kleinere gemeenten, waar veel VINEXjes zijn met 2 auto’s voor de deur, moeten ook verbonden worden, met HOV, niet met busjes. Juist nu, zodat we na Corona beslagen ten ijs (!) kunnen komen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.