Opstelterrein Amstelveenlijn

Laatste testfase Amstelveenlijn gepaard met storingen infrastructuur

Het proefbedrijf op de vernieuwde Amstelveenlijn verloopt vooralsnog niet zoals verwacht. Stadsvervoerder GVB spreekt van ‘pittige eerste dagen’ van de laatste testfase met de nieuwe 15G-trams. Maandag verspoorde een tram en woensdag werd zelfs besloten het proefbedrijf voor een dag los te laten. De start van de exploitatie op 13 december lijkt niet in gevaar te komen.

De laatste testfase voor de exploitatie begon maandag en duurt twee weken. De gekoppelde trams rijden, nog zonder reizigers, de hele dag volgens dienstregeling tussen Amstelveen Westwijk en Amsterdam Zuid. “Deze belasting zorgde er gelijk de eerste dagen voor dat we onaangenaam verrast werden door storingen in de infrastructuur”, aldus implementatiemanager Ronald van der Meer op de website van GVB. Het op orde hebben van deze storingen is een randvoorwaarde om volgens volledige dienstregeling te kunnen rijden. “Het was en is dus een spannende week.”

Ontsporing

Op de eerste dag ging het gelijk mis met een versporing bij Amsterdam Zuid. Het onderzoek naar de oorzaak loopt nog, al zegt Van der Meer dat dit gebeurde op een kwetsbaar punt in de trambaan waarvoor naar een structurele oplossing wordt gezocht. Geluk bij een ongeluk was dat de ontsporing ervoor zorgde dat op de eerste dag van het proefbedrijf alle scenario’s voor een dergelijke verstoring konden worden doorlopen.

Met het loslaten van het proefbedrijf op woensdag maakte GVB de dag vrij om uitgebreid te testen, zonder in de volledige dienstregeling te rijden. Dit wordt door de vervoerder gezien als een stapje terug, om daarna weer drie stappen vooruit te kunnen. “Maar feit is: we zijn nog niet goed toegekomen aan wat we allemaal wilden doen en testen tijdens dit proefbedrijf. De komende negen dagen hopen we daar nog flinke slagen mee te maken”, aldus Van der Meer.

Op schema

De implementatiemanager heeft er vertrouwen in dat de Amstelveenlijn op 13 december zo goed mogelijk van start kan gaan. De planning van de Amstelveenlijn bleef afgelopen maanden ondanks de coronacrisis op schema. Na bijna twee jaar werkzaamheden aan het spoor en haltes, begon in september de test- en oefenperiode. De afgelopen weken zijn onder meer 300 trambestuurders opgeleid.

De vernieuwde tramverbinding tussen Amstelveen Westwijk en Amsterdam Zuid moet niet alleen bijdragen aan de bereikbaarheid van het gebied, maar ook zorgen voor grotere betrouwbaarheid en meer veiligheid. In 2024 wordt de lijn doorgetrokken naar Uithoorn.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.