Amstelveenlijn GVB halte Westwijk

Ontheffingen Amstelveenlijn vanwege kinderziektes en kwetsbaarheid infra

De prestaties van de vernieuwde Amstelveenlijn worden steeds beter, maar de lijn is nog altijd te kwetsbaar voor verstoringen in de dienstregeling. De Vervoerregio Amsterdam heeft daarom besloten om stadsvervoerder GVB tijdelijk ontheffing te verlenen voor bepaalde concessie-eisen. Tot medio 2021 zijn geen consequenties verbonden aan het niet behalen van de afgesproken normen voor rituitval en punctualiteit.

“Kort gezegd maken de kinderziektes van de nieuwe voertuigen en de specifieke eigenschappen van de infrastructuur de lijn nu nog kwetsbaar”, aldus de Vervoerregio in een rapportage. Het GVB startte halverwege december volgens planning met de exploitatie van de vernieuwde verbinding tussen Amstelveen Westwijk en Amsterdam Zuid. De lijn werd in 2,5 jaar omgebouwd tot snelle tramverbinding, waar wordt gereden met nieuwe gekoppelde 15G-trams.

Geen vlekkeloze start

De Amstelveenlijn kende “geen vlekkeloze start”, zo blikt de Vervoerregio terug op de eerste twee maanden. De opleidings- en testperiode was ook al uitdagend omdat het ging om een lijn met nieuwe infrastructuur, nieuwe trams die voor het eerst in de dienstregeling reden en nieuwe software. Het was volgens de vervoersautoriteit dan ook gebruikelijk dat bij de start van de dienstregeling systemen en organisatie nog verder op elkaar ingespeeld moesten raken om de dienstregeling op het hoogst gewenste niveau te krijgen.

Naast deze restpunten en optimalisaties deden zich echter ook kinderziektes voor, die leidden tot verstoringen met vertraging en soms ook rituitval. “In de voertuigen is een aantal technische onvolkomenheden nog niet opgelost en het kost de GVB-organisatie ook even de tijd om te wennen aan de 15G”, aldus de Vervoerregio, die stelt dat dit in combinatie met de nog kwetsbare infrastructuur ervoor zorgt dat nog geen robuuste dienstregeling kan worden gereden.

Positieve trend

Daarom is dus voor zes maanden ontheffing verleend voor de criteria punctualiteit en rituitval, die de Vervoerregio een “tweetal belangrijke criteria” noemt die in de concessie zijn afgesproken met het GVB. Desondanks is al wel sprake van een positieve trend. De verwachting is dat alle kinderziektes tegen de zomer structureel zijn verholpen, waarna de dienstregeling moet voldoen aan alle gestelde voorwaarden. Het minder kwetsbaar maken van de infrastructuur vergt vooral verbeteringen aan de wisselsystemen, maar de installatie heeft mede vanwege de coronamaatregelen vertraging opgelopen bij de leverancier.

Er dienen ook enkele verbeteringen te worden doorgevoerd als het gaat om toegankelijkheid. Zo kunnen rolstoelgebruikers nog niet makkelijk de tram in- en uitrijden, omdat de uitschuifplank op de nieuwe trams tegen een rand van de perronbestrating aanloopt. Het vinden van een structurele oplossing hiervoor is ook van belang met het oog op de bouw van de Uithoornlijn. De Amstelveenlijn wordt namelijk doorgetrokken naar het centrum van Uithoorn. De werkzaamheden zullen later dit jaar van start gaan, zodat de nieuwe lijn in de zomer van 2024 in gebruik kan worden genomen.

Bekijk ook de videoreportage over de Amstelveenlijn die OVPro eind vorig jaar maakte:

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.