Trams op Den Haag HS

Rover: maak haast met aanbesteding nieuwe trams Den Haag

Er moet haast worden gemaakt met de aanbesteding van zestig nieuwe trams in Den Haag om verdere vertraging te voorkomen. Met die oproep richt reizigersvereniging Rover-Den Haag zich tot vervoerder HTM, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de Haagse gemeenteraad. Eigenlijk hadden de nieuwe trams al in 2024 moeten instromen, maar het ziet er nu naar uit dat dit op zijn vroegst 2026 wordt.

De aanbesteding is onder meer nog niet gestart omdat HTM eerst voldoende zicht wil hebben over de locatie van een te bouwen remise. De geplande locatie in Rijswijk bleek onhaalbaar omdat de gemeente Rijswijk de komst van de remise tegenhield door verwachte hinder voor omwonenden. Daarom moest worden gezocht naar een nieuwe locatie voor de remise. Inmiddels ligt er een voorstel voor een nieuwe remise in Ypenburg nabij het Prins Clausplein.

Vertraging

Het proces heeft inmiddels “flinke vertraging” opgelopen, hekelt de reizigersvereniging, die daarbij niet alleen wijst op de perikelen rondom de locatie voor de nieuwe remise. “Het duurde anderhalf jaar totdat de bestuurscommissie Vervoersautoriteit van MRDH het besluit nam voor een investering van 402,6 miljoen euro voor voertuigen, remises en infrastructuur.” Circa de helft van deze investering, waartoe medio 2020 werd besloten, is bedoeld voor de aanschaf van de nieuwe trams. HTM draagt ook 15 miljoen euro bij; de gemeente Den Haag trekt nog eens 35 miljoen euro uit.

HTM laat in een reactie weten dat de vervoerder in dit proces te maken heeft met “bijzondere omstandigheden” en wijt de vertraging aan een optelsom van gebeurtenissen, waaronder de coronacrisis. De vervoerder zegt er alles aan te doen om de aanbesteding tijdig te kunnen starten en is hoopvol dat dit ook gaat lukken. HTM kan nog niet aangeven wanneer dit zal gebeuren.

Meer capaciteit

De Haagse gemeenteraad ging eind 2018 al akkoord met de belangrijkste eisen voor de aanbesteding van de nieuwe trams op de lijnen 1, 6, 12 en 16. De voertuigen die hier nu rijden dateren van de jaren 80 en zijn aan vervanging toe. Met nieuwe lage vloertrams wordt niet alleen de toegankelijkheid verbeterd, maar ook de capaciteit vergroot. Er kunnen 27 procent meer reizigers worden vervoerd omdat de nieuwe voertuigen langer en breder worden.

Lees ook: Bijna half miljard voor nieuwe Haags tramsnetwerk

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.