Trams op Den Haag HS

HTM start aanbesteding voor minstens vijftig nieuwe trams

HTM heeft groen licht gegeven voor de aanbesteding van in elk geval vijftig nieuwe trams. De voertuigen zullen naar verwachting vanaf 2026 gaan rijden als vervanging van de rood-beige GTL-trams. De aanbesteding omvat een optie voor de aanschaf van extra trams, waarover de Haagse stadsvervoerder in de loop van 2022 een besluit verwacht te nemen.

Eerder werd nog gesproken over de aanschaf van zestig trams. “We houden rekening met de huidige situatie. We weten niet in welk tempo de groei van het aantal reizigers zich de komende jaren manifesteert, mede in het licht van grote woningbouwopgaven voor Den Haag en omgeving. De optie biedt ons dus de mogelijkheid om uit te breiden”, aldus Bruno Bruins, interim-directeur bij HTM.

Ruimer en toegankelijker

De Haagse vervoerder verwacht op termijn hoe dan ook meer reizigers te vervoeren. “Wij zijn dan ook blij dat onze opdrachtgever Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de gemeente Den Haag daarin investeren. Met nieuwe, ruime en toegankelijke trams hebben we meer capaciteit”, aldus Bruins. “Onze GTL-trams zijn 40 jaar oud en daarmee is het einde van hun levensduur in zicht. Daarnaast zijn ze vanwege hun instap niet toegankelijk voor onze reizigers die bijvoorbeeld gebruik maken van een (elektrische) rolstoel.”

Om de komst van de nieuwe trams mogelijk te maken, werkt HTM nauw samen met MRDH en de gemeente Den Haag. Vorig jaar werd bekend gemaakt dat de drie partijen samen 462 miljoen euro investeren, waarvan 402 miljoen door MRDH, 45 miljoen euro door de gemeente Den Haag en 15 miljoen euro door HTM. Bruins: “Dat geld is niet alleen bestemd voor de aanschaf van de trams, maar ook voor onder andere het aanpassen van de infrastructuur, het toegankelijk maken van de halten en de nieuwe stallingslocatie.”

Vertraging

Eigenlijk hadden de nieuwe trams al in 2024 moeten instromen. De start van aanbesteding liep vertraging op door een optelsom van gebeurtenissen, waaronder de coronacrisis en de zoektocht naar een alternatieve locatie voor een nieuwe remise. Reizigersvereniging Rover riep vorige maand op om haast te maken met de aanbesteding om verdere vertraging te voorkomen.

Lees ook:

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Dylan Metselaar

1 reactie op “HTM start aanbesteding voor minstens vijftig nieuwe trams”

cgschaareman@casema.nl|30.05.21|22:58

O.K.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

HTM start aanbesteding voor minstens vijftig nieuwe trams | OVPro.nl
Trams op Den Haag HS

HTM start aanbesteding voor minstens vijftig nieuwe trams

HTM heeft groen licht gegeven voor de aanbesteding van in elk geval vijftig nieuwe trams. De voertuigen zullen naar verwachting vanaf 2026 gaan rijden als vervanging van de rood-beige GTL-trams. De aanbesteding omvat een optie voor de aanschaf van extra trams, waarover de Haagse stadsvervoerder in de loop van 2022 een besluit verwacht te nemen.

Eerder werd nog gesproken over de aanschaf van zestig trams. “We houden rekening met de huidige situatie. We weten niet in welk tempo de groei van het aantal reizigers zich de komende jaren manifesteert, mede in het licht van grote woningbouwopgaven voor Den Haag en omgeving. De optie biedt ons dus de mogelijkheid om uit te breiden”, aldus Bruno Bruins, interim-directeur bij HTM.

Ruimer en toegankelijker

De Haagse vervoerder verwacht op termijn hoe dan ook meer reizigers te vervoeren. “Wij zijn dan ook blij dat onze opdrachtgever Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de gemeente Den Haag daarin investeren. Met nieuwe, ruime en toegankelijke trams hebben we meer capaciteit”, aldus Bruins. “Onze GTL-trams zijn 40 jaar oud en daarmee is het einde van hun levensduur in zicht. Daarnaast zijn ze vanwege hun instap niet toegankelijk voor onze reizigers die bijvoorbeeld gebruik maken van een (elektrische) rolstoel.”

Om de komst van de nieuwe trams mogelijk te maken, werkt HTM nauw samen met MRDH en de gemeente Den Haag. Vorig jaar werd bekend gemaakt dat de drie partijen samen 462 miljoen euro investeren, waarvan 402 miljoen door MRDH, 45 miljoen euro door de gemeente Den Haag en 15 miljoen euro door HTM. Bruins: “Dat geld is niet alleen bestemd voor de aanschaf van de trams, maar ook voor onder andere het aanpassen van de infrastructuur, het toegankelijk maken van de halten en de nieuwe stallingslocatie.”

Vertraging

Eigenlijk hadden de nieuwe trams al in 2024 moeten instromen. De start van aanbesteding liep vertraging op door een optelsom van gebeurtenissen, waaronder de coronacrisis en de zoektocht naar een alternatieve locatie voor een nieuwe remise. Reizigersvereniging Rover riep vorige maand op om haast te maken met de aanbesteding om verdere vertraging te voorkomen.

Lees ook:

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Dylan Metselaar

1 reactie op “HTM start aanbesteding voor minstens vijftig nieuwe trams”

cgschaareman@casema.nl|30.05.21|22:58

O.K.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.