Scheveningen strand (foto: NS)

Investering van 30 miljoen euro in beter OV naar Scheveningen

De gemeente Den Haag, Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en NS investeren in totaal 30 miljoen in de verbetering van de verbinding tussen Den Haag en Scheveningen met de tram en trein. Daartoe hebben de partijen en stadsvervoerder HTM donderdag de overeenkomst Slim en Schoon getekend, waarin de eerste ideeën staan om dit voor elkaar te krijgen.

Er zijn plannen voor een tram die vanaf station Den Haag Centraal met slechts een enkele tussenstop naar het strand rijdt, extra bewaakte en onbewaakte stallingen voor (deel)fietsen en (deel)scooters vlakbij het strand en een reis naar het strand met trein en tram op één kaartje. De gemeente Den Haag stelt tien miljoen euro ter beschikking, NS investeert vijftien miljoen euro en MRDH vijf miljoen euro.

Auto weren

Het doel van de plannen is om de auto uit de stad te weren. Op strategische plekken aan de randen van de stad en op stations kan de reiziger gebruikmaken van slim en schoon vervoer op maat. Het is de bedoeling dat reizigers vanaf elk station naadloos door kan reizen naar zijn bestemming. Daardoor ontstaat een deur-tot-deur reis, waarbij de overstap naar tram, (deel)fiets of (deel)scooter vanuit de trein beter wordt.

“Wij geloven erin dat een combinatie van verschillende vormen van vervoer een perfect alternatief kunnen zijn voor de auto”, zegt Magdalena Piotrowska, NS Regiodirecteur Zuid. “Daar spelen we op in door het aanbod van treinen en andere vormen van openbaar vervoer de komende jaren uit te breiden en gemakkelijker toegankelijk te maken voor een bezoek aan stad of strand. De start van deze samenwerking is ook een nieuwe impuls om de reizigers weer terug te winnen voor het OV na de coronacrisis.”

Programma Toekomst Scheveningen Badplaats

De projecten dragen bij aan een duurzame bereikbaarheid van de Haagse kuststrook met minder overlast voor de omgeving. Het sluit hiermee naadloos aan bij het Programma Toekomst Scheveningen badplaats. Dit programma is erop gericht om de iconische waarde van Scheveningen te behouden, zonder dat dit ten koste gaat van de leefbaarheid en veiligheid.

Lees ook: Bijna half miljard voor nieuwe Haags tramnetwerk

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Investering van 30 miljoen euro in beter OV naar Scheveningen”

Wiebe Goossen|01.06.21|14:07

Niet in te zien is waarom NS een onevenredig groot deel van de kosten op zich zou moeten nemen, terwijl de lusten alleen bij de regio terecht zouden komen. Terzijde zij opgemerkt, dat zich hier de kortzichtige politiek van het verleden wreekt: er wás al een behoorlijke verbinding met Scheveningen die echter om verschillende, toen misschien moverende redenen is opgebroken. Nu men er met de stadstram niet meer uitkomt moeten alsnog miljoenen worden besteed aan behoorlijke bereikbaarheid.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.