Afscheid 11- en 12G trams GVB (foto: GVB)

GVB neemt afscheid van laatste 11- en 12G-trams

De ‘trapkar’ is definitief verdwenen uit het Amsterdamse straatbeeld. Alle 11- en 12G-trams van stadsvervoerder GVB zijn na 36 jaar dienst vervangen door modernere 15G-trams. Het oude voertuig reed deze week een laatste symbolische rit van de remise Havenstraat naar de remise Lekstraat, waar zowel een 11- als 12G-tram werden overgedragen aan Stichting Museumtram.

“De uitstroom is een natuurlijk proces. We hebben nu zoveel 15G-trams dat deze generatie moet uitstromen. De ervaring leert dat trams die zo oud zijn vaker storingen hebben en niet bijdragen aan de robuuste en betrouwbare dienstregeling die GVB haar reizigers wil bieden”, zegt Ramon Rippens, vervoermanager Tram. Een aantal onderdelen van de 45 trams zijn verkocht via een veiling; het restant wordt duurzaam verschroot.

Cultureel erfgoed

De overige twee trams zijn dus aan Stichting Museumtram gedoneerd. “Zodat ze onderdeel uitmaken van het cultureel erfgoed dat zij beheren voor de stad. We zijn heel erg blij dat de stichting de trams bewaart, want ze hebben zo’n lange tijd het typerende Amsterdamse stadsbeeld gedomineerd. Op deze manier blijft dat bewaard en zullen we ze af en toe voorbij zien rijden als de Museumtram ze gebruikt voor hun activiteiten.”

Daarmee wordt een deel van de geschiedenis bewaard, vult Mark Vermeulen van de Museumtram aan. “Het is ontzettend belangrijk dat we ook de moderne historie koesteren. Daar zijn deze 11- en 12G een goed voorbeeld van. Als deze nu niet worden bewaard, zullen ze er niet meer zijn”, aldus de voorzitter. “Tussen ons oudste voertuig en deze ‘jonkies’ zit nu ongeveer 86 jaar. Zo kan je niet alleen de groei van het openbaar vervoer zien, maar ook de verandering in levensstandaard in een stad als Amsterdam.”

Trapkar en hangbuik

De trams staan bekend als ‘trapkarren’. “Omdat je de tram met het voetpedaal bedient”, legt trambestuurder Wim Fischer uit. “Verder noemden we deze tram ook wel ‘hangbuik’, vanwege het lage middendeel en dat je aan beide zijden trapjes hebt om naar het hoge deel te komen.”

Fischer, die net als de trams binnenkort met pensioen gaat, was een van de trambestuurders die maandag de laatste rit maakte. Dat was niet zonder reden, want tientallen jaren geleden was hij betrokken bij de aanbesteding. “Het was heel bijzonder, want voor het eerst mochten ook wij als bestuurders meedenken en meepraten over hoe de nieuwe voertuigen eruit moesten komen te zien. Hoe de bestuurderscabine ingericht moest worden. Dat was nog nooit eerder gebeurd.”

De nieuwe 15G-trams reden vorig jaar voor het eerst op de Amstelveenlijn. Bekijk de reportage die OVPro destijds maakte:

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.