Tram RET Hofplein (foto: Rick Keus/RET)

RET richt tram in als proeftuin voor nieuwe technieken

RET experimenteert met een aantal nieuwe technologieën voor trams om de verkeersveiligheid en het comfort te verbeteren en het onderhoud te vergemakkelijken. Sinds een paar dagen rijdt een tram rond waarin allerlei technieken zijn ingebouwd om ze zo ook echt in de praktijk te testen. Via QR-codes in de tram kunnen reizigers en personeel laten weten wat ze ervan vinden.

Het gaat om voertuig 2149, dat ingezet kan worden kan worden op alle tramlijnen. De tram is omgebouwd tot proeftuin. Zo is het voertuig uitgerust met Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Het gaat om het Tram Collission Signal Warning System van Bosch. De RET test het systeem inmiddels een jaar met een kleine groep bestuurders.

Ook is er een techniek om de lichtinval af te buigen zodat de trambestuurders minder last hebben van weerkaatsing in de voorruit. Om beter te kunnen bepalen wanneer onderhoud nodig is, zijn er sensoren aangebracht die de tandwielkasten en airco’s monitoren.

Led-verlichting

Met oog op een snellere doorstroming en meer veiligheid voor de reizigers heeft de tram verder een led-strip bij de deuren die groen knippert als de deuren openen en open staan en rood bij het sluiten en als de deuren dicht zijn. De meeste zitplaatsen hebben een blauwe bekleding, maar er zijn ook een aantal rode stoelen. Die zijn bestemd voor mensen met een lichamelijke beperking. Door de afwijkende kleur zijn die plekken makkelijker te vinden.

De komende maanden komen er nog meer nieuwe snufjes bij. De RET gaat bijvoorbeeld onderzoeken wat het effect is van verschillende kleuren led-licht in plaats van tl-licht. Op de kop van de tram wordt extra ledverlichting aangebracht om het voertuig beter zichtbaar in het verkeer te maken. Op de planning staat verder nog een proef met het weergeven van reizigersinformatie in Augmented Reality. Daarnaast wil de RET bekijken of het ADAS-systeem ook gekoppeld kan worden aan het besturingssysteem, zodat ADAS niet alleen signaleert maar ook kan ingrijpen. Dat is volgens de vervoerder een wat ingewikkelder traject omdat ook toezichthouder ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) eraan te pas komt.

QR-codes

Het vervoersbedrijf wil ook graag weten wat reizigers en medewerkers vinden van de innovaties. Daarom komen er QR-codes in de tram waarmee beide groepen hun mening kunnen geven of zelf suggesties kunnen doen.

Financiering van de proef komt uit meerdere bronnen. Een deel wordt betaald via het Innovatiefonds van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Ook leveranciers dragen bij. Ze krijgen de mogelijkheid om in de tram samen met de RET te werken aan de ontwikkeling van innovaties. Een ander deel komt uit reguliere onderhoudsgelden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.