Tram U-OV Utrecht
geluidsoverlast

Wieldempers geplaatst op trams Utrecht, smeerinstallatie wordt vervangen

Tram U-OV Utrecht. Foto: ProMedia

De eerste wieldempers op de trams die rijden in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein zijn geplaatst. Het plaatsen van wieldempers bleek nodig omdat de trams in en rondom Utrecht veel geluidsoverlast veroorzaakten vanwege piepende geluiden. Volgens de provincie Utrecht zijn de eerste geluidswaarnemingen met de onlangs geplaatste wieldempers “positief”. Toch zijn er nog problemen op het Utrechtse trampoor, want het smeermiddel waarmee de banen worden ingesmeerd moet worden vervangen.

De rails werden gesmeerd met baansmeerinstallatie. Sinds vorige week is begonnen met plaatsing van wieldempers op de trams. De provincie Utrecht laat weten dat in de loop van dit najaar alle trams uitgerust zullen zijn met wieldempers.

Provincie Utrecht: “Wekelijks worden maximaal vijf trams hiermee uitgerust. Deze trams gaan we zo snel mogelijk inzetten naar IJsselstein, met name bij de vroege en late ritten proberen wij in de loop van september trams in te zetten met wieldempers. Wieldempers nemen het booggeluid niet altijd en overal weg, maar de proeven en eerste waarnemingen zijn positief.”

Weersinvloeden

De provincie Utrecht is sinds de vernieuwing van de trambaan, inmiddels alweer een paar jaar geleden, bezig om de geluidshinder te beperken. Dat ging niet altijd van een leien dakje, maar de provincie geeft aan dat ze wel een hoop hebben geleerd van die periode: “Weersinvloeden kunnen groot zijn op het geluid. Bij het tracé van de Uithoflijn hebben we in het begin dezelfde problemen gehad, die we grotendeels hebben weten op te lossen.”

Baansmeerinstallaties werkten matig

Volgens de provincie Utrecht hielp het niet mee dat de tram het afgelopen voorjaar niet heeft gereden. Daarom kon er ook geen smering plaatsvinden. “Deze moest opnieuw worden opgebouwd bij de herstart van de dienstregeling in de zomer. De werking van de baansmeerinstallaties is ook nog niet zoals het zou moeten zijn. Vanaf medio juli hebben er doorlopend verbeteringen plaatsgevonden”, aldus de provincie.

Provincie Utrecht: “De tramrails zijn erg vies geworden door de smeermiddelen. Daardoor ontstaat er klontervorming en wordt het nieuwe smeermiddel niet goed uitgereden.” Om te voorkomen dat de baansmeerinstallaties weer niet goed zullen werken gaat de provincie experimenteren met een “recent ontwikkeld smeermiddel”. Dat middel zou beter moeten werken dan het huidge.

Sinds deze zomer rijden de trams weer tussen Utrecht Science Park, Nieuwegein en IJsselstein. Bijkomend voordeel is dat reizigers nu niet meer hoeven over te stappen op Utrecht Centraal.

Dit artikel verscheen eerder op zustervakblad SpoorPro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.