Trolleybus Arnhem
Netcongestie

Bovenleidingen als oplossing voor het overvolle elektriciteitsnet

Dez blauwe trolleybus in Arnhem. Foto: Flickr.

Bovenleidingen van trams, treinen en trolleybussen koppelen aan laadpunten om elektrische voertuigen op te laden; de OV-sector ziet het wel zitten. De bovenleidingen worden immers niet altijd volledig benut en kunnen goed stroom leveren op gunstige locaties. Technisch is het mogelijk, alleen de wetgeving staat het nog niet toe.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

3 reacties op “Bovenleidingen als oplossing voor het overvolle elektriciteitsnet”

Harry Hondius|31.01.23|11:52

je zult dan toch wel een galvanische scheiding moeten maken tussen bovenleidingnetspanning en laasdspanning!

asierts|31.01.23|12:40

Klein detail: waar halen de onderstations van trein & tram hun stroom vandaan? Uit de lucht ? Uit de dikke duim? Welnee, uit precies hetzelfde (overbelaste) stroomnet. Dus welk probleem wordt hiermee opgelost ?
Alleen als ‘the last mile’ de bottleneck is, kan dit misschien iets toevoegen als bypass van een overbelast last-mile-aansluitnet. Maar dan zal het duurvermogen van de onderstations en de voorliggende aanvoer van die onderstations wel flink omhoog moeten, want anders gaat het niet werken

asierts|31.01.23|12:49

@ Harry : dat lijkt me nogal wieddes, anders valt er qua laadstroom ook niks te regelen…
Waar dit wel erg nuttig voor is, is effectiever hergebruik van remenergie en slim laden (ff niet als trein vol aanzet, juist wel als trein afremt). En op treinstations kan hiermee redundantie (‘backup’) bereikt worden voor de voeding van OV-chipkaart, reisinfoschermen en stations/perronverlichting. Zie incident laatst in- als ik het goed heb – in Weert.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bovenleidingen als oplossing voor het overvolle elektriciteitsnet | OVPro.nl
Trolleybus Arnhem
Netcongestie

Bovenleidingen als oplossing voor het overvolle elektriciteitsnet

Dez blauwe trolleybus in Arnhem. Foto: Flickr.

Bovenleidingen van trams, treinen en trolleybussen koppelen aan laadpunten om elektrische voertuigen op te laden; de OV-sector ziet het wel zitten. De bovenleidingen worden immers niet altijd volledig benut en kunnen goed stroom leveren op gunstige locaties. Technisch is het mogelijk, alleen de wetgeving staat het nog niet toe.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

3 reacties op “Bovenleidingen als oplossing voor het overvolle elektriciteitsnet”

Harry Hondius|31.01.23|11:52

je zult dan toch wel een galvanische scheiding moeten maken tussen bovenleidingnetspanning en laasdspanning!

asierts|31.01.23|12:40

Klein detail: waar halen de onderstations van trein & tram hun stroom vandaan? Uit de lucht ? Uit de dikke duim? Welnee, uit precies hetzelfde (overbelaste) stroomnet. Dus welk probleem wordt hiermee opgelost ?
Alleen als ‘the last mile’ de bottleneck is, kan dit misschien iets toevoegen als bypass van een overbelast last-mile-aansluitnet. Maar dan zal het duurvermogen van de onderstations en de voorliggende aanvoer van die onderstations wel flink omhoog moeten, want anders gaat het niet werken

asierts|31.01.23|12:49

@ Harry : dat lijkt me nogal wieddes, anders valt er qua laadstroom ook niks te regelen…
Waar dit wel erg nuttig voor is, is effectiever hergebruik van remenergie en slim laden (ff niet als trein vol aanzet, juist wel als trein afremt). En op treinstations kan hiermee redundantie (‘backup’) bereikt worden voor de voeding van OV-chipkaart, reisinfoschermen en stations/perronverlichting. Zie incident laatst in- als ik het goed heb – in Weert.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.