‘Schultz geen visie en te weinig kennis over spoor’

Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur heeft de afgelopen jaren geen adequate regie gevoerd over de samenhang binnen de spoorsector. Ook ontbreekt het haar aan een langetermijnvisie  en kennis als het gaat om spoorbeleid. Dat blijkt uit een onderzoek van de parlementaire commissie.

De commissie onderzocht de afgelopen maanden het onderhoud en de innovatie van het Nederlandse spoorstelsel. Volgens de commissie moet de VVD bewindsvrouw ‘haar systeemverantwoordelijkheid waarmaken en een stevigere, samenbindende positie innemen in de aansturing van de spoorsector’.

Naar aanleiding van het verschijnen van het rapport wordt vanuit de Tweede Kamer overwegend kritisch gereageerd.

Kennis

De commissie onder voorzitterschap van Attje Kuiken (PvdA) stelt dat een langetermijnvisie op het spoor ontbreekt. Verder stelt zij dat de minister en Prorail keuzes maken op basis van onbetrouwbare informatie. Ook moet de spoorbeheerder meer kennis in eigen huis hebben en houden.

Ernstige zorgen

Onder meer door deze constatering vindt de commissie dat er ernstige zorgen zijn over behoud van een goede spoorkwaliteit. De Kamer heeft te weinig instrumenten om dit goed te kunnen controleren.
In het rapport staat een aanbeveling dat moet worden onderzocht of de spoorsector op termijn anders moet worden ingericht. Zo zou Prorail een rijksdienst kunnen worden, zoals Rijkswaterstaat.
Verder vindt de Tweede Kamer dat ze onvolledig en onduidelijk is geïnformeerd over het geld dat wordt uitgetrokken om de spoorsector te verbeteren. Het ministerie van Infrastructuur en spoorbeheerder Prorail moeten beter inzicht geven in de geldstromen en besteding van de spoorbudgetten.

Stevig rapport

Commissievoorzitter Kuiken spreekt van ‘een stevig rapport’. Zij zegt dat de minister met haar beleid ‘een wissel trekt op de toekomst’. De denktank vreest dat door het schuiven met spoorbudgetten niet zeker is dat geld dat is bedoeld voor het spoor op termijn ook echt voor dat doel wordt besteed.
Als parlementariërs daarover reclameren, krijgen ze maar moeilijk duidelijkheid. ”De Kamer kan haar controlerende taak zo niet goed uitvoeren”, aldus Kuiken. ”De commissie vraagt zich af of er sprake is van onkunde of onwil.”
De Kamer reserveert jaarlijks geld voor onderhoud en innovatie van het spoor, maar dat bedrag wordt niet volledig uitgegeven. Dat komt bijvoorbeeld omdat projecten worden vertraagd of bewust worden uitgesteld, zoals het treinbeveiligingssysteem ERTMS.

Werkwijze

De Rekenkamer becijferde het bedrag dat ‘op de plank’ ligt op maximaal 1,4 miljard euro. Volgens Schultz gaat het om 364 miljoen. De commissie zit deze werkwijze hoe dan ook niet lekker. ”Los van de exacte hoogte van het bedrag, is sprake van een structurele en forse onderbesteding van de spoorbudgetten”, zo valt in het rapport te lezen.
Het nog niet bestede geld wordt in de tussentijd gebruikt voor projecten zoals de aanleg van wegen. Volgens Schultz komt dat geld terug naar de spoorsector, maar de commissie zegt dat dat nauwelijks te volgen is. Het spoorbudget wordt zo ‘een grabbelton’. ”Te weinig investeren in beheer en onderhoud is als een sluipmoordenaar.”

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Schultz geen visie en te weinig kennis over spoor’ | OVPro.nl

‘Schultz geen visie en te weinig kennis over spoor’

Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur heeft de afgelopen jaren geen adequate regie gevoerd over de samenhang binnen de spoorsector. Ook ontbreekt het haar aan een langetermijnvisie  en kennis als het gaat om spoorbeleid. Dat blijkt uit een onderzoek van de parlementaire commissie.

De commissie onderzocht de afgelopen maanden het onderhoud en de innovatie van het Nederlandse spoorstelsel. Volgens de commissie moet de VVD bewindsvrouw ‘haar systeemverantwoordelijkheid waarmaken en een stevigere, samenbindende positie innemen in de aansturing van de spoorsector’.

Naar aanleiding van het verschijnen van het rapport wordt vanuit de Tweede Kamer overwegend kritisch gereageerd.

Kennis

De commissie onder voorzitterschap van Attje Kuiken (PvdA) stelt dat een langetermijnvisie op het spoor ontbreekt. Verder stelt zij dat de minister en Prorail keuzes maken op basis van onbetrouwbare informatie. Ook moet de spoorbeheerder meer kennis in eigen huis hebben en houden.

Ernstige zorgen

Onder meer door deze constatering vindt de commissie dat er ernstige zorgen zijn over behoud van een goede spoorkwaliteit. De Kamer heeft te weinig instrumenten om dit goed te kunnen controleren.
In het rapport staat een aanbeveling dat moet worden onderzocht of de spoorsector op termijn anders moet worden ingericht. Zo zou Prorail een rijksdienst kunnen worden, zoals Rijkswaterstaat.
Verder vindt de Tweede Kamer dat ze onvolledig en onduidelijk is geïnformeerd over het geld dat wordt uitgetrokken om de spoorsector te verbeteren. Het ministerie van Infrastructuur en spoorbeheerder Prorail moeten beter inzicht geven in de geldstromen en besteding van de spoorbudgetten.

Stevig rapport

Commissievoorzitter Kuiken spreekt van ‘een stevig rapport’. Zij zegt dat de minister met haar beleid ‘een wissel trekt op de toekomst’. De denktank vreest dat door het schuiven met spoorbudgetten niet zeker is dat geld dat is bedoeld voor het spoor op termijn ook echt voor dat doel wordt besteed.
Als parlementariërs daarover reclameren, krijgen ze maar moeilijk duidelijkheid. ”De Kamer kan haar controlerende taak zo niet goed uitvoeren”, aldus Kuiken. ”De commissie vraagt zich af of er sprake is van onkunde of onwil.”
De Kamer reserveert jaarlijks geld voor onderhoud en innovatie van het spoor, maar dat bedrag wordt niet volledig uitgegeven. Dat komt bijvoorbeeld omdat projecten worden vertraagd of bewust worden uitgesteld, zoals het treinbeveiligingssysteem ERTMS.

Werkwijze

De Rekenkamer becijferde het bedrag dat ‘op de plank’ ligt op maximaal 1,4 miljard euro. Volgens Schultz gaat het om 364 miljoen. De commissie zit deze werkwijze hoe dan ook niet lekker. ”Los van de exacte hoogte van het bedrag, is sprake van een structurele en forse onderbesteding van de spoorbudgetten”, zo valt in het rapport te lezen.
Het nog niet bestede geld wordt in de tussentijd gebruikt voor projecten zoals de aanleg van wegen. Volgens Schultz komt dat geld terug naar de spoorsector, maar de commissie zegt dat dat nauwelijks te volgen is. Het spoorbudget wordt zo ‘een grabbelton’. ”Te weinig investeren in beheer en onderhoud is als een sluipmoordenaar.”

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.