Betere aansturing spoorlijn Arnhem-Winterswijk nodig

De spoorlijn Arnhem-Winterswijk moet op verschillende punten worden verbeterd. Zo moet er een betere aansturing van de treinen komen en moet er meer worden geïnvesteerd in infrastructuur en treinmaterieel. Dat blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van ProRail  en Syntus is gehouden.

Het onderzoek bevestigt dat de spoorlijn Arnhem-Winterswijk bijzondere kenmerken heeft in vergelijking tot veel andere trajecten. De spoorlijn heeft veel overwegen, een combinatie van verschillende beveiligingssystemen en enkel spoor tussen Zevenaar en Winterswijk, waardoor er veel kruisingen zijn.

Kwetsbaar

Het maakt de hoogfrequente dienstregeling, met vier keer per uur een trein, kwetsbaar. Ook de ligging in het totale spoornet speelt mee. Op station Arnhem is veel interactie tussen goederentreinen, NS- en ICE treinen. Een derde van de 18.000 reizigers tussen Winterswijk en Arnhem stapt er over.

Vervoerders

De uitkomsten zijn gepresenteerd aan het Ministerie van I&M en de provincie Gelderland en de Stadsregio Arnhem-Nijmegen, de opdrachtgevers van ProRail en Syntus. Ook worden de verbetermogelijkheden gedeeld met de vervoerders Arriva en Hermes, die vanaf december 2012 de treindienst gaan exploiteren.

Daarnaast zijn de vertegenwoordigers van reizigers geïnformeerd. Zij hebben zich de afgelopen jaren ook hard gemaakt voor verdere verbetering van de prestaties in het belang van de reizigers.

Bijsturing

ProRail en Syntus onderschrijven de uitkomsten van het onderzoek en zijn meteen aan de slag gegaan met de aanbevelingen die in de loop van het onderzoek al boven kwamen. Zo hebben de verkeersleiding van Syntus en ProRail afgesproken om de bijsturing aan de te scherpen door vanaf 1 maart eerder te kiezen voor het laten vervallen van één rit als daarmee de punctualiteit behouden kan worden van andere ritten.

Ook is er afgesproken dat bij vertraging de trein tussen Winterswijk en Zevenaar keert in Zevenaar en niet meer doorrijdt naar Arnhem. Zo ontstaat er ruimte op het baanvak en kunnen reizigers weer sneller zonder vertraging reizen.

Omdraaien

Syntus heeft de provincie, de Stadsregio en het Rocov voorgesteld om dit voorjaar nog in Arnhem de vertrek- en aankomstsporen van de Syntus-treinen om te draaien. Voordeel hiervan is dat bij eventuele vertraging, de vertrekkende trein niet meer hoeft te wachten tot de aankomende Syntus-trein is gepasseerd. Een ander voordeel is dat als de aankomende trein binnenkomt op spoor 6b in plaats van 6a, dat er iets meer tijd is om over te stappen op de trein naar Utrecht.

Auteur: admin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.