Treinongeluk mogelijk veroorzaakt door negeren rood sein

Het ziet ernaar uit dat het treinongeval in Amsterdam is veroorzaakt doordat de machinist van een van beide treinen door een rood sein is gereden. Dat schrijft minister Melanie Schulz van Haegen van Infrastructuur en Milieu maandag in een brief aan de Tweede Kamer.

De botsing kostte het leven aan een 68-jarige vrouw uit het oosten van het land. Ook raakten ruim honderd passagiers gewond, van wie 42 ernstig. Achttien gewonde reizigers moesten in het ziekenhuis worden opgenomen.

Rood sein

“Op basis van de eerste resultaten van het ILT-onderzoek lijkt het erop dat de Sprinter een stop tonend sein (STS) heeft gepasseerd. Verder onderzoek van de data zal moeten uitwijzen of dit in definitieve zin bevestigd wordt. Ook zullen alle betrokkenen worden geïnterviewd. Bovendien zal worden onderzocht welke factoren daarnaast een rol hebben gespeeld bij dit ongeval”, zo schrijft de minister in haar brief om de Kamer te informeren over het ongeluk.

Toedracht

Zolang alle onderzoeken naar de toedracht van het treinongeluk in Amsterdam nog lopen, wil ProRail daar niets over kwijt. Ook een journalist van de Volkskrant die zelf in de verongelukte trein zat, rept over een rood sein dat gepasseerd is.

De redacteur beschrijft in de Volkskrant hoe hij na de botsing, toen de trein tot stilstand was gekomen, de machiniste enigszins verward uit de bestuurderscabine zag komen. Daarna zou ze gezegd hebben dat ze vreesde een rood sein te hebben gemist. Een woordvoerster van ProRail wil daar niet op reageren.

Uitkomsten

ProRail wacht eerst de uitkomst van alle onderzoeken af: van de KLPD, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), de Onderzoeksraad voor Veiligheid en eigen onderzoeken van ProRail en de NS. Daarin wordt zeker gekeken of er sprake is van een menselijke fout, technisch falen of een combinatie daarvan.

Los van de mogelijke oorzaak van het ongeval in Amsterdam, gebeurt het geregeld dat machinisten door een rood sein rijden. In 2010 is dat 165 keer gebeurd, aldus ProRail. Als dat gebeurt, treedt het beveiligingssysteem ATB in werking, mits de treinen harder rijden dan 40 kilometer per uur.

Sprinter

Bij het ongeluk botste een intercity die op weg was van Den Helder naar Nijmegen op een sprinter, uit de richting Gouda met bestemming Uitgeest, vlakbij station Amsterdam CS. De sprinter was net vertrokken, de intercity stond op het punt om aan te komen op Amsterdam CS.

In de nacht van zondag op maandag heeft ProRail het beschadigde spoor en een aantal wissels gerepareerd. Met dat werk kon pas begonnen worden nadat de intercity en de stoptrein – voorzichtig rijdend op eigen wielen – afgevoerd waren. Maandagochtend voordat de spits begon kon het gestremde treinverkeer weer hervat worden.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Treinongeluk mogelijk veroorzaakt door negeren rood sein | OVPro.nl

Treinongeluk mogelijk veroorzaakt door negeren rood sein

Het ziet ernaar uit dat het treinongeval in Amsterdam is veroorzaakt doordat de machinist van een van beide treinen door een rood sein is gereden. Dat schrijft minister Melanie Schulz van Haegen van Infrastructuur en Milieu maandag in een brief aan de Tweede Kamer.

De botsing kostte het leven aan een 68-jarige vrouw uit het oosten van het land. Ook raakten ruim honderd passagiers gewond, van wie 42 ernstig. Achttien gewonde reizigers moesten in het ziekenhuis worden opgenomen.

Rood sein

“Op basis van de eerste resultaten van het ILT-onderzoek lijkt het erop dat de Sprinter een stop tonend sein (STS) heeft gepasseerd. Verder onderzoek van de data zal moeten uitwijzen of dit in definitieve zin bevestigd wordt. Ook zullen alle betrokkenen worden geïnterviewd. Bovendien zal worden onderzocht welke factoren daarnaast een rol hebben gespeeld bij dit ongeval”, zo schrijft de minister in haar brief om de Kamer te informeren over het ongeluk.

Toedracht

Zolang alle onderzoeken naar de toedracht van het treinongeluk in Amsterdam nog lopen, wil ProRail daar niets over kwijt. Ook een journalist van de Volkskrant die zelf in de verongelukte trein zat, rept over een rood sein dat gepasseerd is.

De redacteur beschrijft in de Volkskrant hoe hij na de botsing, toen de trein tot stilstand was gekomen, de machiniste enigszins verward uit de bestuurderscabine zag komen. Daarna zou ze gezegd hebben dat ze vreesde een rood sein te hebben gemist. Een woordvoerster van ProRail wil daar niet op reageren.

Uitkomsten

ProRail wacht eerst de uitkomst van alle onderzoeken af: van de KLPD, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), de Onderzoeksraad voor Veiligheid en eigen onderzoeken van ProRail en de NS. Daarin wordt zeker gekeken of er sprake is van een menselijke fout, technisch falen of een combinatie daarvan.

Los van de mogelijke oorzaak van het ongeval in Amsterdam, gebeurt het geregeld dat machinisten door een rood sein rijden. In 2010 is dat 165 keer gebeurd, aldus ProRail. Als dat gebeurt, treedt het beveiligingssysteem ATB in werking, mits de treinen harder rijden dan 40 kilometer per uur.

Sprinter

Bij het ongeluk botste een intercity die op weg was van Den Helder naar Nijmegen op een sprinter, uit de richting Gouda met bestemming Uitgeest, vlakbij station Amsterdam CS. De sprinter was net vertrokken, de intercity stond op het punt om aan te komen op Amsterdam CS.

In de nacht van zondag op maandag heeft ProRail het beschadigde spoor en een aantal wissels gerepareerd. Met dat werk kon pas begonnen worden nadat de intercity en de stoptrein – voorzichtig rijdend op eigen wielen – afgevoerd waren. Maandagochtend voordat de spits begon kon het gestremde treinverkeer weer hervat worden.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.