Spoorgebruikers samen op de bres voor veiligheid spoor

Een gezamenlijke taskforce van regionale vervoerders, ProRail, NS en goederenvervoerders komt nog voor de zomer met een serie maatregelen om de veiligheid op het spoor te verbeteren door de kans te verkleinen dat machinisten een rood sein missen. Dat schrijft minister Schultz van Haegen aan de Tweede Kamer.

De Taskforce is per direct ingesteld om het aantal roodseinpasages terug te dringen. Het is een van de acties uit een Verbeterplan van ProRail waar de bewindsvrouw om gevraagd had na de treinbotsing in Amsterdam op 21 april.

Daarbij kwam een vrouw om het leven en raakten meer dan honderd mensen gewond. Het ongeluk ontstond doordat de machinist van een van beide treinen door een rood sein reed.

Voorkomen

De Taskforce moet verder toezien op de voortgang van de overige maatregelen uit het Verbeterplan. De voornaamste daarvan kondigde ProRail eind april al aan bij de presentatie van het jaarverslag over 2011. Zo wil de spoorbeheerder zo veel mogelijk voorkomen dat machinisten een rood sein tegenkomen.

Dat gebeurt onder meer door het aantal kruisingen bewegingen te beperken en rangeerbewegingen zo veel mogelijk in de dienstregeling op te nemen. Door de kans op afleiding voor machinisten te verminderen en de invoering van een systeem dat de treindienstleiders waarschuwt bij een roodlichtpassage wil ProRail zo veel mogelijk voorkomen dat machinisten een rood sein missen als ze er toch een tegenkomen.

Verbeterde versie

Zoals ProRail ook al bij de presentatie van de jaarcijfers liet weten worden er extra seinen uitgerust met ATB-Vv, de verbeterde versie van het Automatische Treinbeïnvloeding Systeem (ATB). Bovenop de 350 al geplande seinen die dit jaar zouden worden uitgerust met ATB-Vv, volgen er nog 65 extra, waaronder het sein in Amsterdam dat de machinist vlak voor de treinbotsing miste.

Tien per jaar

ProRail streeft ernaar om met het Verbeterplan het aantal roodseinpassages binnen drie tot vier jaar terug te brengen tot minder dan tien per jaar. In 2011 waren het er nog 150. Dat aantal loopt al enkele jaren terug.

De Taskforce gaat ook kijken welke maatregelen nog nodig zijn op plekken waar seinen nog niet voorzien van ATB-Vv. Verder zal de Taskforce machinisten oproepen om onveilige situaties te melden bij het bestaande veiligheidsmeldpunt van ProRail.

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.