Tubelar Rail gooit concept trein-op-rails om

Het zal nog wel wat tijd vergen maar als het aan Tubaler Rail ligt zal de trein van de toekomst niet meer op een rails rijden. Treinen van tubaler rails zweven als het ware door de lucht door ringen op steunpilaren. Voordeel: een enorme kostenbesparing in energie en materieel.

Alles is anders bij Tubaler Rail. De motor en wielen zitten in de ringen op steunpilaren. En het treinstel rust minimaal op drie pilaren, waardoor de mogelijkheid tot ontsporen is weggenomen. Gebruik makend van bestaande techniek, maar wel 60 procent goedkoper dan een trein, zegt Tubular Rail.

Kostenbesparing

Die kostenbesparing zit vooral in de aanlegkosten van conventioneel spoor. Landaankoop en kosten voor de realisatie van het spoor staan niet in verhouding met de aanleg van steunpilaren. Ook in energie valt een slag te maken volgens Tubaler Rail.

Doordat de trein wordt voortbewogen door wielen die in zijkant van de steunpilaren zitten, zal de trein eenmaal op snelheid maar weinig energie verbruiken om de kruissnelheid te handhaven.

Aanzicht

Het enige probleem waarmee Tubaler Rail kampt zijn de steunpilaren op zich. Deze zullen op elk stadsbeeld een flinke impact hebben.

Maar volgens de bedenkers kunnen deze pilaren helemaal naar wens in het bestaande stadsbeeld worden geïntegreerd of in de omgeving worden opgenomen.

Auteur: admin

1 reactie op “Tubelar Rail gooit concept trein-op-rails om”

Eric Brockhus|03.02.14|16:05

wat een slim idee, en als we dan toch bezig zijn gelijk al het spoor vervangen voor deze oplossing. Ipv het onderhoud aan 2800 kilometers domme stalen rail in grindbed moet je dan straks onderhoud plegen aan 280000 wielstellen en bijbehorende motoren en regelcomputers (palen 20 m uit elkaar en twee drive units/paal).
en een kostenbesparing omdat de trein eenmaal op snelheid weinig zal verbruiken? wat is er anders dan? geen rolweerstand, geen lchtweerstand tuurlijk wel blijft gelijk. slecht idee!