rood, sein

Afname STS-passages door betere selectie machinisten

De afname van het aantal rood sein passages is voor een deel te danken aan een beter selectiebeleid van machinisten. Dat stellen personenvervoerders Veolia Transport en Connexxion. Uit een rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport blijkt dat het aantal personentreinen dat door een rood sein is gereden, flink is afgenomen. 



Het totaal aantal passage stoptonend sein, afgekort STS-passage, daalde van 275 in 2007 naar 155 in 2011. Connexxion had acht STS-passages in 2007 en een in 2011. Woordvoerder Henri Beltman van Connexxion: “Dat wij in 2011 nog slechts een keer door rood zijn gereden, heeft alles te maken met ons selectie- en aannamebeleid van machinisten. Daar staat of valt de veiligheid mee.”

Toetsen veiligheidsbewustzijn

Volgens Beltman wordt tijdens de selectiegesprekken een persoonlijkheidsonderzoek gedaan. Daarbij toetst Connexxion het veiligheidsbewustzijn van kandidaten. “Dit heeft de afgelopen jaren zijn vruchten afgeworpen.”

Ook Veolia heeft de selectie van machinisten in de afgelopen jaren aangescherpt. Bij de personenvervoerder daalde het aantal STS-passages van 19 in 2007 naar 2 in 2011. Suzan van Beek van Veolia Transport: “We hebben in 2007 de samenwerking beëindigd met het bedrijf dat de medische en psychologische keuringen deed en overgestapt naar een gerenommeerd bedrijf.”

Afscheid genomen van machinisten

“Daarnaast hebben we afscheid genomen van machinisten bij wie ernstige twijfels waren over hun geschiktheid. Een aantal machinisten moesten opnieuw medisch en psychologisch gekeurd worden. Daarnaast zijn er instructie- en herstructuringsprogramma’s opgezet voor machinisten”, legt Van Beek uit.

Uit het rapport bleek dat de kleine vervoerders in vergelijking met de NS relatief vaker door een rood sein rijden. De Inspectie Leefomgeving en Transport zette voor het onderzoek het aantal STS-passages af tegen het aantal gereden kilometers.

STS-passages 2011, rapport, Inspectie Leefomgeving en Transport

Meer stops regionale vervoerders

DB Autozug maakte 4,52 STS-passages per miljoen gereden kilometer. Connexxion maakte er 2,83, Veolia maakte er 2,20 en Arriva 0,97. De NS maakte slechts 0,56 STS-passages per miljoen gereden kilometer.

Volgens Van Beek valt dit voor een deel te verklaren doordat de regionale vervoerders vaker moeten  stoppen dan de intercity’s van de NS.  “De Veolia-treinen rijden hoogfrequent met veel stops en veel vertrekken vanaf stations op relatief korte lijnen. Een Veolia-machinist heeft dus veel meer ‘kansen’ dan een NS-machinist om een fout te maken bij de vertrekprocedure en het missen van een STS”, stelt de woordvoerder van Veolia.

Invoering ATB Vv bij recidiveseinen

Ook de invoering van ATB Vv zorgde voor een afname in het aantal rood sein passages. Van Beek: “Bij de seinen waar vaker door STS werd gereden, de recidive seinen, is in samenwerking met ProRail ATB Vv ingebouwd, zodat er dwang is als de machinist onverhoopt door een rood sein rijdt.”

Marieke van Gompel

Lees ook: Kleine vervoerders rijden vaker door rood sein

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.