Kostenverdeling van HOV-NET Zuid-Holland Noord bekend

Melanie Schultz van Haegen, minister, Infrastructuur en Milieu

Minister Schultz van Haegen heeft ingestemd met investeringen voor hoogwaardig openbaar vervoer in de provincie Zuid-Holland. Daarover maakte ze afspraken met provincie Zuid-Holland. De totale kosten zijn ongeveer 445 miljoen euro. Voor de realisatie van HOV-NET Zuid-Holland Noord dragen gemeenten en regio 80 miljoen euro bij. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu betaalt 195 miljoen euro. De provincie Zuid-Holland zorgt voor de overige kosten.

Tussen Gouda en Alphen aan de Rijn en tussen Leiden en Utrecht gaan extra treinen rijden. Ook komen op zes trajecten HOV-bussen te rijden. Het netwerk is een alternatief voor het lightrailproject RijnGouwelijn. Dat bleek politiek en financieel onhaalbaar. Minister Schultz van Haegen had aan eerdere afspraken over het HOV-NET Zuid-Holland Noord de voorwaarde verbonden dat de maatschappelijke baten voldoende opwegen tegen de kosten. Dat bleek het geval te zijn.

Light trains

Op de lijn Gouda-Alphen aan den Rijn gaan vanaf 2016 light trains rijden. Dat zijn lichte voertuigen die snel kunnen optrekken en remmen, waardoor ze een hoge gemiddelde snelheid halen. De treinstellen hebben een lage instap. Deze treinen rijden in de spits op werkdagen vier keer per uur. Buiten de spits rijden zee twee keer per uur. Nieuw op het traject zijn de stations Waddinxveen Zuid en Boskoop Snijdelwijk.

Op de lijn Leiden-Utrecht komt vanaf 2020 naast de intercity elk half uur een sprinter te rijden die de hele dag rijdt. Daardoor gaat de frequentie van twee naar vier treinen gaat. De sprinter stopt ook op de twee nieuwe Hazerswoude-Koudekerk en Zoeterwoude Meerburg.

Halfuursdienst niet meer van deze tijd

Gedeputeerde Ingrid de Bondt: “Een halfuursdienst tussen Leiden en Utrecht is niet meer van deze tijd. Ik ben blij dat we eraan werken om de verbinding te verbeteren en de woonkernen langs het spoor beter te ontsluiten. Goed nieuws is ook dat we tussen Gouda en Alphen meteen vier keer per uur in de spits kunnen gaan rijden.”

HOV-bussen rijden buiten de binnensteden met een hoge gemiddelde snelheid, onder meer doordat zij voor een deel gebruik maken van busbanen. Ze rijden op werkdagen overdag minimaal een tienminutendienst. ’s Avonds en in het weekeinde zullen de bussen minder vaak rijden. 

De HOV-bussen gaan op de volgende trajecten rijden:

-Alphen aan den Rijn-Leimuiden-Schiphol (2013)
-Leiden Lammenschans-Zoetermeer (2015)
-Noordwijk-Voorhout-Sassenheim-Bollenstreek-Schiphol (2016)
-Leiden Centraal-Katwijk-Noordwijk (2018)
-Leiden Centraal-Leiden Lammenschans (nog te plannen)
-Leiden Centraal-Leiderdorp (nog te plannen)

R-net

Het HOV-NET Zuid-Holland Noord maakt op termijn deel uit van R-net. R-net is de kwaliteitsformule voor openbaar vervoer in de Randstad. Arriva gaat vanaf eind 2012 al het streekvervoer in de Provincie Zuid-Holland verzorgen. Vanaf dat moment wordt de kwaliteit van het regionaal busvervoer stapsgewijs naar het niveau van R-net-niveau gebracht. Dat gebeurt in de eerste fase met Qliners. Zodra de infrastructuur, haltes en voorzieningen voor ketenmobilteit aan de kwaliteitsvereisten voldoen krijgen de bussen de R-net-huisstijl.

De komende maanden gaat de provincie met de betrokken gemeenten afspraken maken over de ruimtelijke ontwikkelingen in de buurt van de HOV-knooppunten.

HOV-NET Zuid-Holland Noord
 

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.