ProRail gaat sneller anticiperen op winterproblemen spoor

winter, spoor, sneeuw

ProRail en NS gaan deze winter structurele maatregelen nemen om storingen beter te voorkomen en sneller op te lossen. Zo wordt de hersteltijd van storingen aan de infrastructuur verkort en zullen onderhoudsploegen beter worden geïnstrueerd en centraler gestationeerd. Ook zullen reservematerialen meer strategisch worden ingezet.

NS test deze winter een nieuw systeem voor het geautomatiseerd herplannen van honderden personeelsleden na een grote storing. Deze winter worden treinen bij sneeuw verder voorzien van een soort teflon laag die het aankoeken van ijs onder treinen moet voorkomen. Daarnaast zijn tientallen extra machinisten en conducteurs beschikbaar op winterse dagen en zijn procedures aangescherpt.

Drukke knooppunten

Met deze extra maatregelen willen NS en ProRail taferelen als die van vorig jaar tijdens de winterperiode voorkomen. De aanpassingen zullen met name gelden voor de drukke knooppunten Utrecht, Amsterdam en Schiphol.

”Een les van afgelopen winters is meer paraatheid om verstoringen sneller op te lossen. Ervaringen in andere landen hebben ons daarbij geholpen. Ook hier geldt dat we heel goed moeten samenwerken met alle partijen binnen de gehele spoorsector,” aldus Paul Dirix, directeur operatie van ProRail.

Weersvoorspelling

ProRail en NS baseren zich voor de inzet van een aangepaste dienstregeling op de weersverwachting van onafhankelijke weerbureaus. Experts kijken naar de mogelijke impact van het weer op het treinverkeer. De dienstregeling wordt aangepast de eerste keer dat er enige sneeuw (minstens 3 centimeter) en/of vorst van minimaal -10 graden Celsius wordt verwacht, tenzij duidelijk is dat dit niet in de randstad het geval is.

Dit is gebaseerd op de ervaringen van de afgelopen jaren en ervaringen uit het buitenland dat de eerste sneeuwdag op het spoor vaak de meeste problemen geeft.

Onzeker

NS en ProRail passen liever een keer teveel aan dan dat het treinverkeer onnodig grootschalig verstoord raakt met alle gevolgen voor de klant van dien. Ondanks de maatregelen kan het weer, zeker met het Nederlandse zeeklimaat dat zich kenmerkt door een hoger onzekerheidsgehalte dan in veel andere landen, toch nog roet in het eten gooien.

Uit onderzoek van NS en ProRail blijkt dat er de afgelopen 10 jaar gemiddeld 12 dagen per jaar met een aangepaste dienstregeling gereden zou zijn.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.