Schultz dreigt spoorbedrijf België voor de rechter te slepen

V250, Fyra, AnsaldoBreda

Minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen overweegt juridische stappen te nemen tegen het Belgische spoorbedrijf NMBS. Aanleiding is de weigering van Belgische minister Paul Magnette om in 2005 gemaakte afspraken over het doortrekken van een snelle treinverbinding (Fyra) van Den Haag naar Brussel na te komen. Magnette zegt dat er geen geld voor is.

Schultz probeert al geruime tijd om met minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette tot overeenstemming te komen over de hogesnelheidsverbinding tussen Den Haag en Brussel, via Breda. In de raamovereenkomst was beklonken dat acht keer per dag een snelle trein zou rijden op het traject Den Haag-Breda-Brussel.

Onrendabel

België zou bovendien een extra trein kopen. Het Belgische spoorbedrijf NMBS wil die echter niet betalen, omdat het verwacht dat de lijn onrendabel zal zijn. Het bedrijf vindt dat de Belgische staat moet bijspringen. Die weigert dat.

Ook zien de Belgen voorlopig geen heil in een snelle treinverbinding tussen Breda en Antwerpen. Nu de Fyra Den Haag – Breda – Brussel er (voorlopig) niet komt, wil de minister een toeslagvrije Fyra Breda – Antwerpen. Die treinverbinding is echter onrendabel. De Belgische spoorwegen willen alleen meewerken als de Belgische staat bijspringt. Maar ook voor die Fyra heeft Magnette geen budget.

Daarmee zijn de reizigers de dupe. Vanaf december zal er geen snelle treinverbinding meer zijn tussen Noord-Brabant en Antwerpen. Reizigers moeten dan met de stoptrein naar Antwerpen of omreizen via Rotterdam.

Juridische stappen

Het overleg tussen beide ministers had na veel aandringen afgelopen week plaats, maar verliep niet bevredigend, aldus Schultz. Magnette heeft volgens haar laten weten dat hij geen geld heeft om afspraken uit 2005 na te komen. Wel heeft de Belgische minister beloofd om bij premier Di Rupo aan te kloppen om alsnog geld te generen voor het project. Ondertussen bereidt Schultz juridische stappen voor.

Op het kabinet van Magnette bevestigde men dinsdag dat er een financieel probleem bestaat. De NMBS raamde een exploitatietekort van 10 miljoen euro per jaar op deze verbinding. De NMBS liet eerder al weten het plan om met hogesnelheidstreinen te rijden op het traject Den Haag-Breda-Brussel te schrappen.

Hedwigepolder

Het HSL dossier is niet het enige twistpunt tussen België en Nederland. Ook wordt er nog volop gesteggeld over een voorgenomen spoorlijn tussen België en Duitsland door Limburg. En op haar beurt dreigt België Nederland voor de rechter te slepen omdat de Hedwigepolder ondanks eerdere afspraken tussen beide landen, nog steeds niet onder water is gezet.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.