Hanzelijn, spoorlijn

PvdA-Statenfracties zetten vraagtekens bij goedkopere Hanzelijn

De PvdA-Statenfracties van Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel zetten vraagtekens bij het bericht van ProRail dat de Hanzelijn 90 miljoen euro minder heeft gekost dan begroot. Volgens de PvdA zou de Hanzelijn goedkoper zijn uitgevallen omdat bepaalde afspraken, onder meer op het gebied van veiligheid, niet zijn nagekomen. Ook zouden de treinen minder hard rijden waardoor er in de toekomst vertragingen zullen ontstaan.

De aanleg van de Hanzelijn, de spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle, is in januari 2007 begonnen en wordt in december van dit jaar afgerond. ProRail liet afgelopen weekend weten dat de Hanzelijn 90 miljoen euro goedkoper is uitgevallen dan de oorspronkelijke begroting van 1 miljard. Dat zou vooral te danken zijn aan een strakke planning en slimme aanbesteding.

Minder beveiligd

Volgens de gezamenlijke Statenfracties is dat een merkwaardig bericht dat de lading niet dekt. Door de manier waarop de Hanzelijn nu gebouwd is, zouden treinen elkaar niet snel kunnen opvolgen. Dat komt onder meer doordat het spoor rond Zwolle minder modern beveiligd is dan was beloofd.

Bovendien, zeggen de fracties, is de beloofde hogere rijsnelheid (nog) niet gerealiseerd. Daardoor zouden treinen op het traject er 10 minuten langer over doen dan “strikt noodzakelijk is”.

Tracébesluit

ProRail zegt in een reactie dat het project Hanzelijn is uitgevoerd op de manier waarop de minister dat in het tracébesluit heeft bepaald. De sporen en de beveiliging rond station Zwolle vallen buiten dit project. Bovendien rijdt de trein gewoon 140 kilometer per uur.

De Hanzelijn wordt op 6 december door koningin Beatrix geopend.

Lees ook: Laatste stukken spoor Hanzelijn klaar voor gebruik.

 

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.