fyra, spoor. HLS, trein

Uitstel Fyra-verbinding Breda-Antwerpen

Het gaat zeker nog tot de zomer van 2013 duren voordat de eerste hogesnelheidstrein Fyra vanuit Breda naar Antwerpen rijdt. Dat zegt de NS naar aanleiding van berichten dat de NMBS, de Belgische spoorwegen, willen meewerken aan zo’n treinverbinding.

Jeroen Alting von Geusau, NS-regiodirecteur Zuid zegt in het Nederlands Dagblad dat de opstartdatum van 9 december 2012 bij lange na niet zal worden gehaald. Een en ander heeft te maken met het inpassen in de dienstenregeling. Ook als de minister nu toestemming geeft zal de Fyra Breda – Antwerpen op z’n vroegst in de zomer van 2013 van start gaan.

Enige verbinding

De NS-directeur blijft bij het besluit om vanaf 9 december de verbinding te schrappen. “Dat vinden we als NS verschrikkelijk voor de reizigers”, legt hij uit. “Wij kunnen er niets aan doen dat er nog altijd geen Fyra rijdt van Breda naar Antwerpen.”

Het voorstel om vanaf 9 december van Breda naar Antwerpen te rijden dateert nog maar van 15 november toen de Belgen besloten mee te werken aan de verbinding en het exploitatieverlies samen te delen. Naar verwachting zal de Fyra ,die eens per twee uur zou moeten gaan rijden,een verlies lijden van 11,4 miljoen euro per jaar.

Toestemming

Of de minister het voorstel van België accepteert, is overigens nog onduidelijk. NS gaat er in elk geval vanuit dat er tijdig toestemming komt om per 9 december de Fyra Amsterdam – Brussel te starten.

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Uitstel Fyra-verbinding Breda-Antwerpen”

Paul Lamote|27.11.12|21:51

Weer onzin. De Benelux is niet de enige trein van Brabant naar Antwerpen, er blijft gewoon een stoptrein van Roosendaal naar Antwerpen rijden.

Verder is er geen sprake van onwil, maar van een ruzie wie voor de verliezen van een verbinding naast de Fyra moet opdraaien. Het is erg makkelijk om te roepen dat NS en NMBS extra treinen moeten inleggen zonder te vertellen wie de rekening betaalt.

Hildebrand van Kuyeren|28.11.12|15:57

Je zou ook kunnen stellen dat HSA/NS al wordt gespaard doordat ze ondanks het te hoge bod de HSL concessie nu mogen samenvatten met het hoofdrailnet. Ook België wordt gespaard omdat in de huidige plannen geen extra V250 trein meer nodig is, dan mag daar best iets tegenover staan.
Als men echt had gewild had met alvast paden Breda – Antwerpen kunnen aanvragen. Men weet al heel lang dat die wens er is. Die paden zijn echter niet aangevraagd. Onwil?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.