Station Zwolle, Kamperlijntje

Kamperlijntje blijft nog zeker drie jaar bestaan

Het Kamperlijntje, de aloude treinverbinding tussen Zwolle en Kampen blijft nog zeker drie jaar in de huidige vorm bestaan. De provincie Overijssel is dat samen met de NS, de huidige concessiehouder, overeengekomen. Eerder waren er plannen om de van de treinverbinding een tramlijn te maken, maar die haalden het niet.

Over de toekomst van het Kamperlijntje is veel discussie geweest. De verlieslijdende treinverbinding tussen Zwolle en Kampen zou aanvankelijk worden omgevormd in een tramlijn.

Prijs

Ingenieursbureau Arcadis was al samen met RVDB/Lightrail.nl met een voorstel gekomen om de lijn te ‘vertrammen’. Het idee werd zelfs nog door ProRail onderscheiden met de jaarlijkse innovatieprijs. Aan de prijs was een geldbedrag van  100.000 euro verbonden. Volgens de combinatie zouden op een aantal regionale trajecten de zware en dure treinen beter vervangen moeten worden door lichte goedkope sneltrams.

Doordat ze lichter zijn en sneller kunnen optrekken, kunnen er meer stops gemaakt worden. Daarnaast zijn bij een tram nieuwe haltes beter inpasbaar in de omgeving en is er een mogelijkheid de lijn eventueel door de trekken naar de binnenstad van Zwolle en/of Kampen.

16 miljoen

Naar verwachting zou in de tweede helft van 2010 worden begonnen met de uitvoering van de plannen. De kosten waren berekend op ruim 16 miljoen euro. Hiervan kwam bijna 13 miljoen euro voor rekening van de provincie, de gemeente Zwolle zou 2 miljoen betalen en de gemeente Kampen 1 miljoen euro.

De concessie van NS loopt af op 8 december 2012. Aansluitend zou dan de concessie voor de tramlijn in kunnen gaan. Deze zou geïntegreerd worden in de concessie IJsselmond. Deze werd echter niet verleend.

Arriva

In 2011 werd de tramlijn alsnog apart aanbesteed. Op 30 november 2011 bleek dat de provincie Overijssel twee inschrijvingen op de Europese aanbesteding hadden ontvangen. Het ging om biedingen van Arriva en Alstom. Medio februari 2012 bleek ook deze tweede poging tot aanbesteding te zijn mislukt. Gedeputeerde Staten van Overijssel waren van oordeel dat geen van beide bieders voldeed aan de eisen van het bestek. Daarmee bevinden de plannen zich voor onbepaalde tijd in een impasse.

De provincie maakte op 21 september 2012 bekend dat een nieuw onderzoek zal worden ingesteld naar de meest geschikte exploitatievorm voor het lijntje.

 

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.