V250, Fyra, AnsaldoBreda

Den Haag onderzoekt alternatieve treinverbinding naar Brussel

Den Haag begint in januari 2013 met een onderzoek naar een alternatieve intercityverbinding tussen Den Haag en Brussel. Op 9 december is de Beneluxtrein geschrapt om plaats te maken voor de Fyra. De Beneluxtrein stopte ook op station Den Haag Holland Spoor. De Fyra rijdt van Amsterdam naar Brussel.

Reizigers uit Den Haag moeten dus overstappen als ze naar Brussel willen gaan. Bovendien moeten ze een toeslag betalen voor de duurdere Fyra.

Intercityverbinding

De de Haagse wethouder Peter Smit van Verkeer is onderzoek begonnen naar de mogelijkheden voor een alternatieve intercityverbinding tussen Den Haag en Brussel. Het kabinet beloofde eerder aan de gemeente Den Haag dat er een rechtstreekse verbinding naar Brussel zou komen, maar dit laat nog op zich wachten.

Verdwijnen Beneluxtrein

Met het marktonderzoek wil Den Haag inzicht krijgen in de mogelijkheden van een intercityverbinding tussen Den Haag CS en Brussel-Zuid/Midi met als stopplaatsen Delft, Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen, Mechelen en Brussel-Centraal. Daarbij is een goede overstap op de treinen van en naar Leiden en Zoetermeer belangrijk.

Smit: “De afgelopen twee weken is duidelijk geworden dat er veel belangstelling is voor zo’n onderzoek. Diverse ov-bedrijven hebben zich bij mij gemeld en aangegeven mee te willen doen. Wij zijn dan ook voortvarend aan de slag gegaan en in januari gaan we met diverse binnen- en buitenlandse ov-bedrijven in gesprek.”

Steun voor plan

“Vele reizigers zijn gedupeerd door het verdwijnen van de Beneluxtrein. Zeker de dagelijkse pendelaars tussen België en de Randstad”, aldus Smit. “De Fyra is dan wel een snelle verbinding, maar niet vanuit bijvoorbeeld Den Haag of Dordrecht. Dan geldt dat je moet overstappen. Vergeleken met de Beneluxtrein is de reis met de Fyra bovendien een stuk duurder en minder flexibel.”

De verkeerswethouders van Zoetermeer, Delft, Rotterdam en Dordrecht steunen het plan van Den Haag. Ook de provincie Zuid-Holland staat achter het onderzoek. Wethouder Jasper Mos in Dordrecht: “De gevolgen van het verdwijnen van de Beneluxtrein zijn fors. Fyra stopt niet op de stations waar de Beneluxtrein wel stopt.”

Directe verbinding België

“Zo’n 270.000 inwoners en diverse internationale bedrijven in onze regio hebben straks geen directe verbinding meer met de Belgische steden. Buitengewoon slecht voor het vestigingsklimaat. Naast een langere reistijd, moeten reizigers voor de Fyra ook nog eens meer gaan betalen”, stelt Mos.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.