Connexxion, trein

“Regionaal aanbesteden succesvol bij minder macht NS”

De overheid moet de regelgeving voor het openbaar vervoer verbeteren en de macht van de NS verminderen. Alleen op die manier kunnen aanbestedingen van regionale lijnen succesvol zijn. Dat zegt Connexxion-bestuurder Richard Dujardin in een reactie op de aanbesteding van twee Limburgse spoorlijnen vanaf 2016. 



Vorige week werd bekend dat regionale vervoerders vanaf 2016 ook op de spoorlijnen Roermond – Maastricht Randwijck en Sittard – Heerlen mogen inschrijven. Op deze spoorlijnen rijdt nu alleen nog spoorvervoerder NS. Een meerderheid van de Tweede Kamer steunt het plan van staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu om deze spoorlijn te decentraliseren.

Meer lijnen decentraliseren

Volgens Dujardin gaat dit niet ver genoeg en hij verwijst naar het Nieuwe Spoorplan waarin de FMN-partijen pleiten voor het aanbesteden van in totaal elf spoorlijnen. “In het Spoorplan van FMN worden voorstellen gedaan voor meer lijnen om de service voor het regionale passagiersvervoer verder te verbeteren.”

De regionale vervoerders moeten wel de ruimte krijgen om dit goed te kunnen uitvoeren en daarbij niet afhankelijk zijn van de eisen van de NS. Dujardin: “De overheid moet de macht van de NS wegnemen op het gebied van inkomstenverdeling, de OV-chipkaart, eigendom van stations, treinen, dienstregelingen en reizigersinformatie.”

Kernactiviteiten

Veolia-directeur Manu Lageirse vindt het positief dat de twee Limburgse spoorlijnen regionaal worden aanbesteed. “Het is een eerste stap in de goede richting. Wij zijn er echter van overtuigd dat wij alle regionale lijnen efficiënter en goedkoper kunnen exploiteren dan de NS.”

Dujardin: “De NS kan zich beter richten op haar eigen kernactiviteiten en het regionale personenvervoer overlaten aan de regionale vervoerders.” Als voorbeeld noemt hij de stad- en streekvervoerder Qbuzz waarin de NS een belang van 49 procent heeft.

Het Nieuwe Spoorplan

Staatssecretaris Wilma Mansveld wil in totaal vier extra spoorlijnen regionaal aanbesteden. Zij wordt daarin gesteund door de VVD. Naast de twee Limburgse spoorlijnen wil de staatssecretaris dat de regionale vervoerders ook kunnen inschrijven op de lijnen Zwolle – Groningen en Zwolle – Enschede. Daarbij is het de bedoeling dat de NS de intercityverbindingen blijft verzorgen, maar stoptreinen ook door een regionale vervoerder gereden kunnen worden.

In het Nieuwe Spoorplan worden ook de spoorlijnen Breda – Den Bosch, Breda – Deurne, Nijmegen – Weert, Leeuwarden – Zwolle, Apeldoorn – Enschede, Zutphen – Wijchen en Amersfoort – Zevenaar genoemd als geschikt voor aanbesteding.

Commissie Janse de Jonge

Een onafhankelijke commissie onder leiding van Eric Janse de Jonge concludeerde echter in juli van dit jaar dat slechts vier van de elf genoemde spoorlijnen geschikt zijn voor decentralisatie. Minister Schultz van Haegen besloot destijds deze aanbevelingen over te nemen.

Marieke van Gompel

Tweede Kamer: twee Limburgse spoorlijnen aanbesteden
FMN: rapport over Nieuwe Spoorplan stap in goede richting

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

“Regionaal aanbesteden succesvol bij minder macht NS” | OVPro.nl
Connexxion, trein

“Regionaal aanbesteden succesvol bij minder macht NS”

De overheid moet de regelgeving voor het openbaar vervoer verbeteren en de macht van de NS verminderen. Alleen op die manier kunnen aanbestedingen van regionale lijnen succesvol zijn. Dat zegt Connexxion-bestuurder Richard Dujardin in een reactie op de aanbesteding van twee Limburgse spoorlijnen vanaf 2016. 



Vorige week werd bekend dat regionale vervoerders vanaf 2016 ook op de spoorlijnen Roermond – Maastricht Randwijck en Sittard – Heerlen mogen inschrijven. Op deze spoorlijnen rijdt nu alleen nog spoorvervoerder NS. Een meerderheid van de Tweede Kamer steunt het plan van staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu om deze spoorlijn te decentraliseren.

Meer lijnen decentraliseren

Volgens Dujardin gaat dit niet ver genoeg en hij verwijst naar het Nieuwe Spoorplan waarin de FMN-partijen pleiten voor het aanbesteden van in totaal elf spoorlijnen. “In het Spoorplan van FMN worden voorstellen gedaan voor meer lijnen om de service voor het regionale passagiersvervoer verder te verbeteren.”

De regionale vervoerders moeten wel de ruimte krijgen om dit goed te kunnen uitvoeren en daarbij niet afhankelijk zijn van de eisen van de NS. Dujardin: “De overheid moet de macht van de NS wegnemen op het gebied van inkomstenverdeling, de OV-chipkaart, eigendom van stations, treinen, dienstregelingen en reizigersinformatie.”

Kernactiviteiten

Veolia-directeur Manu Lageirse vindt het positief dat de twee Limburgse spoorlijnen regionaal worden aanbesteed. “Het is een eerste stap in de goede richting. Wij zijn er echter van overtuigd dat wij alle regionale lijnen efficiënter en goedkoper kunnen exploiteren dan de NS.”

Dujardin: “De NS kan zich beter richten op haar eigen kernactiviteiten en het regionale personenvervoer overlaten aan de regionale vervoerders.” Als voorbeeld noemt hij de stad- en streekvervoerder Qbuzz waarin de NS een belang van 49 procent heeft.

Het Nieuwe Spoorplan

Staatssecretaris Wilma Mansveld wil in totaal vier extra spoorlijnen regionaal aanbesteden. Zij wordt daarin gesteund door de VVD. Naast de twee Limburgse spoorlijnen wil de staatssecretaris dat de regionale vervoerders ook kunnen inschrijven op de lijnen Zwolle – Groningen en Zwolle – Enschede. Daarbij is het de bedoeling dat de NS de intercityverbindingen blijft verzorgen, maar stoptreinen ook door een regionale vervoerder gereden kunnen worden.

In het Nieuwe Spoorplan worden ook de spoorlijnen Breda – Den Bosch, Breda – Deurne, Nijmegen – Weert, Leeuwarden – Zwolle, Apeldoorn – Enschede, Zutphen – Wijchen en Amersfoort – Zevenaar genoemd als geschikt voor aanbesteding.

Commissie Janse de Jonge

Een onafhankelijke commissie onder leiding van Eric Janse de Jonge concludeerde echter in juli van dit jaar dat slechts vier van de elf genoemde spoorlijnen geschikt zijn voor decentralisatie. Minister Schultz van Haegen besloot destijds deze aanbevelingen over te nemen.

Marieke van Gompel

Tweede Kamer: twee Limburgse spoorlijnen aanbesteden
FMN: rapport over Nieuwe Spoorplan stap in goede richting

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.