Mansveld roept NS-directeur op matje over Fyra
Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu heeft NS-topman Bert Meerstadt dinsdag op het matje geroepen vanwege de problemen met de Fyra. Hij moest uitleg geven over acties die er worden genomen nu de internationale treinen voorlopig niet kunnen rijden.
De NS heeft bij ProRail een rijpad aangevraagd voor de verbinding van Amsterdam naar Brussel. “Samen met ProRail en de Belgische partners wordt rond de klok gewerkt aan het tot stand brengen van deze verbinding”, aldus Meerstadt. Mansveld verwacht dat er acht keer per dag een trein gaat rijden op dit traject.
Betrouwbaarheid
De NS heeft besloten om directielid Merel van Vroonhoven verantwoordelijk te maken voor de Fyra en de problemen rond deze internationale treinverbinding. Daar onder valt het betrouwbaar krijgen van de Fyra V250-treinen en het geven van de opdracht aan een onafhankelijke partij die hier een second opinion over gaat geven.
“Wij geven hieraan de hoogste prioriteit en maken alle benodigde capaciteit vrij om te zorgen dat onze reizigers weer kunnen rekenen op een betrouwbare verbinding naar België”, aldus Van Vroonhoven.
Alternatieve verbinding
De NS moet samen met de NMBS voor een alternatieve verbinding tussen Amsterdam en Brussel zorgen. ProRail maakte dinsdag bekend te verwachten dat mogelijk binnen een of twee weken weer een intercitytrein (Beneluxtrein) op dit traject kan worden ingezet.
Nu kunnen reizigers al tussen België en Nederland gebruikmaken van de Thalys en de verbinding via Roosendaal. Vanaf komend weekend wordt deze verbinding verbeterd met een snellere intercity van NMBS. De technische storingen aan het Fyra-materieel moeten eerst samen met fabrikant AnsaldoBreda worden opgelost voordat de Fyra’s weer kunnen rijden.
Lees ook:
NS overweegt terugsturen Fyra-treinen
NMBS: drie maanden om Fyra’s op orde te krijgen