NS-directeur Bert Meerstadt (rechts)

NS overweegt terugsturen Fyra-treinen

Treinvervoerder NS denkt alsnog na over stoppen met de Fyra. In het contract staat vastgelegd dat alle zestien treinen kunnen worden teruggestuurd als de fabrikant AnsaldoBreda de problemen niet binnen drie maanden oplost. Dat zegt NS-directeur Bert Meerstadt in een interview met RTL Nieuws. Maar eerst moet er volgens hem een onafhankelijk onderzoek naar de treinen komen.

Meerstadt denkt dat de reiziger er weinig mee geholpen is als de de Fyra-treinen terug worden gestuurd. “Het zijn geen broodjes van de bakker. Die treinen moeten gemaakt worden. Er zijn geen beschikbare hogesnelheidstreinen in Europa, dus iedereen heeft er baat bij om dit product goed te krijgen.”

Betrouwbaar opleveren

“Als deze trein betrouwbaar wordt opgeleverd dan houden we hem liever wel. Want we hebben niet een, twee, drie weer hogesnelheidsmaterieel wat op die lijn kan rijden met de snelheid die we willen”, zegt de directeur.

Treinvervoerder NMBS zegt het contract met AnsaldoBreda te verbreken als over drie maanden de problemen met de Fyra-treinen niet verholpen zijn. Het is mogelijk dat de NS de fabrikant waar nodig enkele maanden meer tijd geeft.

Boetes

De Belgische vervoerder had drie treinen bij NMBS besteld. Nederland had in totaal zestien treinen besteld. Meerstadt: “We hebben al de helft van het geld van die treinen betaald.”

De kostprijs van de Fyra-treinen is 20 miljoen euro. Die prijs is volgens Meerstadt inmiddels met 20 procent verlaagd, vanwege boetes die de fabrikant voor vertragingen bij de bouw moest betalen.

Onderzoek

De NS gaat nu eerst een onafhankelijke onderzoek doen naar het functioneren van de Fyra-treinen.
 “We willen onafhankelijk bewezen zien dat die treinen veilig kunnen rijden en dat ze betrouwbaar kunnen rijden”, stelt de directeur.

Totdat de Fyra’s weer kunnen rijden, moet NS en NMBS voor een alternatieve verbinding tussen Amsterdam en Brussel zorgen. De NS heeft rijtuigen van de Beneluxtrein achter de hand gehouden om in te zetten. De Belgen hebben de locomotieven die in beide landen mogen rijden. Als die beschikbaar zijn, dan zou er binnen enkele weken weer een intercitytrein op dit traject kunnen worden ingezet.

Alternatieve verbinding

Nu kunnen reizigers tussen België en Nederland gebruikmaken van de Thalys en de verbinding via Roosendaal. Vanaf komend weekend wordt deze verbinding verbeterd met een snellere intercity van NMBS.

Lees ook:
Mansveld roept NS-directeur op matje over Fyra
NMBS: drie maanden om Fyra’s op orde te maken

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.