Laatste voorbereidingen voor tijdelijke treinverbinding

Fyra klaar voor vertrek

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu gaat ervan uit dat er gewoon volgens planning vanaf 18 februari een tijdelijke intercity-verbinding komt tussen Den Haag en Brussel als vervanging van de haperende Fyra. De laatste voorbereidingen hiervoor worden getroffen. Zo gaan NS en de Belgische collega NMBS gaan voor die datum nog een aantal dagen testritten rijden om het traject om alle logistieke processen goed in te regelen.

Dat meldt Mansveld aan de Tweede Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu in de beantwoording van de ruim vijftig vragen die de commissie haar eind januari stelde over de problemen met de Fyra.

Doortrekken van de tijdelijke treinverbinding van Den Haag naar Amsterdam is geen optie, laat ze weten, omdat een treinpad van en naar Amsterdam aanpassing zou vergen van de bestaande reizigersverbinding tussen Schiphol en Leiden. Om de verbinding tussen Den Haag Hollands Spoor en Brussel-Zuid weer in te passen moest wel het goederenvervoer voor een aantal treinen aangepast worden. ProRail heeft dat geregeld in overleg met de betrokken vervoerders.

Inzetten van extra Thalys-treinen voor de tijdelijke vervanging van de Fyra-treinen is volgens Mansveld geen optie omdat Thalys haar eigen materieel zelf allemaal nodig heeft. Voor de tijdelijke verbinding vanaf 18 februari levert NS de rijtuigen en NMBS de locomotieven.

Evaluatie

In de brief gaat de staatssecretaris verder in op alle technische problemen met het Fyra-materieel en op de aanbesteding waar de Kamerleden vragen over hebben gesteld. Ze verwijst ook naar de evaluatie van de introductie van het Fyra 250-materieel wat ze de NS gevraagd heeft te maken. Dat rapport moet in april verschijnen. NS en NMBS zijn daarnaast bezig met een audit die ze meer duidelijkheid moet geven over de gesteldheid en toekomst vanĀ  het V250-materieel.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.