Staatssecretaris: HSL niet opnieuw aanbesteden



Wilma Mansveld, staatssecretaris

De HSL-Zuid wordt niet opnieuw aanbesteed. Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld de Tweede Kamer meegedeeld. Het ministerie is daarnaast niet van plan om andere vervoerders te benaderen bij het zoeken naar alternatieven voor het vervoer op de hogesnelheidslijn. Dat is aan HSA en NMBS, zegt de staatssecretaris.

Mansveld stelt een nieuwe aanbesteding geen tijdswinst oplevert, omdat de aanschaf van nieuwe treinen en het opnieuw aanbesteden vele jaren duurt. Het is volgens haar beter om de huidige problemen met de Fyra-treinen op te lossen.

Andere vervoerders

“Gezien de inspanningen van HSA om de reiziger zo snel mogelijk weer adequaat te bedienen met de Fyra treindienst Amsterdam–Brussel is een heraanbesteding niet aan de orde”, zegt ze.

Het ministerie gaat geen andere vervoerders benaderen om mee te denken over alternatief vervoer. HSA en NMBS kunnen volgens Mansveld wel zelf bij andere vervoerders aankloppen voor mogelijke oplossingen zoals extra HSL-materieel.

Vervangende treindienst

Mansveld sluit niet uit dat de tijdelijk intercity tussen Den Haag en Brussel ook in de toekomst moet blijven rijden. Zij hoopt echter dat de problemen met de Fyra-treinen zo snel mogelijk worden opgelost. Hoe lang dat gaat duren, kan zij niet zeggen.

Als er minder Fyra V250-treinen worden afgenomen dan is afgesproken, dan is het mogelijk dat de vervangende intercitydienst blijft. Dit is een van de scenario’s die Mansveld begin april naar de Kamer zal sturen.

Reparatie

Op dit moment werken meer dan 200 mensen aan de V250-treinen, waaronder 170 monteurs en technici van NedTrain en van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda.

Marieke van Gompel

Lees ook:
Arriva en Veolia verdienen kans op exploitatie HSL
Fyra-treinen voldoen niet aan aanbestedingseisen
Meerstad: geen verband goedkope Fyra’s en exploitatiekosten

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.