Tweede Kamer kritisch over Vierde Spoorpakket

Tweede Kamer

De Tweede Kamer wil dat het kabinet wacht met het behandelen van de voorstellen uit het Vierde Spoorpakket van de Europese Commissie. Zij schrijven dat in een brief aan de staatssecretaris. De Kamerleden zijn kritisch over de Europese spoorplannen waarin onder meer wordt gepleit voor liberalisering van het reizigersvervoer vanaf 2019. Daarom willen zij eerst overleggen over de plannen van de Europese Commissie.

Met de liberalisering van het reizigersvervoer vanaf 2019 zouden de plannen voor de gunning van het reizigersvervoer aan NS tot 2025 in gevaar kunnen komen.

De Europese Commissie wil dat spoorvervoerders de mogelijkheid krijgen om hun diensten aan reizigers in heel Europa aan te kunnen bieden.
 Dat zou betekenen dat het reizigersvervoer op het hoofdrailnet ook openbaar moet worden aanbesteed. De Nederlandse regering besloot om dit onderhands te gunnen aan de NS.

Liberalisering

PvdA-kamerlid Ducco Hoogland: “De PvdA ziet liberalisering van de reizigersmarkt helemaal niet zitten. Dit voorstel maakt inbreuk op zaken die we in Nederland prima geregeld hebben.” VVD-Kamerlid Betty de Boer: “De VVD is voor concurrentie op het spoor, maar we hebben met de PvdA in regeerakkoord af gesproken dat eerst de concessie voor tien jaar naar de NS gaat en daar houden we ons aan.”

Volgens Eurocommissaris Siimm Kallas van Transport leidt de liberalisering van het reizigersvervoer tot innovatie, efficiëntie en betere prijs-kwaliteit verhoudingen. 

Hoogland: “Dat is onzin. In Engeland heeft dit tot duurdere kaartjes en rechtszaken tussen vervoerders geleid.”

Grensoverschrijdend vervoer

De voorstellen van de Europese Commissie om belemmeringen weg te halen en samenwerking te bevorderen op het gebied van internationaal spoorvervoer zijn volgens Hoogland wel een goede ontwikkeling. “Voor een aantal zaken op het spoor zijn de voorstellen prima, zoals het grensoverschrijdend vervoer. Dat juichen we juist toe.”

Verder wil de Europese Commissie dat de lidstaten verder gaan met het maken van een scheiding tussen het infrastructuurbeheer en de spoorbedrijven. Nederland heeft dit in de jaren negentig al gedaan met de splitsing van de Nederlandse spoorwegen in spoorvervoerder NS en spoorbeheerder ProRail.

Splitsing

De PvdA is geen voorstander van deze plannen en zou het liefst de scheiding tussen de NS en ProRail ongedaan maken. “Dat is op dit moment moeilijk te realiseren, daarom willen we in eerste instantie dat deze organisaties beter gaan samenwerken. Op termijn moeten ProRail en de NS weer worden samengevoegd”, stelt het Kamerlid.

Marieke van Gompel

Lees ook: ‘Liberalisering Europees reizigersvervoer te rooskleurig’

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Tweede Kamer kritisch over Vierde Spoorpakket”

Arjen Jaarsma|26.02.13|16:46

PvdA-kamerlid Ducco Hoogland slaat de plank mis met de vergelijking met Engeland. Daar heeft Thatcher het OV in de jaren ’80 op een hele rauwe manier geprivatiseerd. Hiervan geleerd hebbende, besteden vanaf 1990 steeds meer stedelijke/regionale overheden in Europa hun OV aan. Dit gebeurt doorgaans op een sjieke manier waarna er beter OV geleverd wordt tegen lagere kosten. Ik denk dat het Vierde Spoorpakket tot een betere service tegen lagere tarieven voor alle treinreizgiers zal leiden!